Fundación Universitaria Popayán - Univida

Inledning

Läs den officiella beskrivningen

Akademisk virtuell enhet och distans - UNIVIDA

100% högre utbildning i virtuell kvalitet

118884_Banner-quienes-somos-19.jpg

mission

Bidra till integrerad bildning av människor genom medel baserade på användning och utveckling av informations- och kommunikationsteknologier, som komprometterar deras ansträngningar för en hållbar utveckling av regionen och landet; på grundval av professionell lämplighet och pedagogiska strategier som garanterar det. Projekt i institutionella åtgärder som stärker utbildningsprocesserna i regionen och landet.

utsikt

UNIVIDA: s virtuella och distansakademiska enhet vid University Foundation of Popayán bör vara ett område som är erkänt för sin prestation inom områdena virtuell och distansundervisning och social projektion, och genererar program enligt regionala, nationella och internationella behov. För detta måste utvecklingen av processerna baseras på ett ramverk av internationella kvalitetsstandarder som svarar på de utbildningsbehov som inrättats av ministeriet för utbildning och certifieringsorgan.

Kvalitetspolicy

UNIVIDA: s virtuella och distansakademiska enhet, som är engagerad i en integrerad bildning av människor genom användning av IKT och förlitar sig på en lämplig mänsklig talang, söker sina kunders tillfredsställelse genom implementeringen av en effektiv process, under förutsättning av ständiga förbättringar, som I enlighet med lagar och internationella kvalitetsstandarder.
FUP och UNIVIDA, som uppfyller målet att erbjuda högkvalitativa utbildningstjänster enligt internationella standarder, fick ISO 9001: 2008-certifiering beviljat av den internationella organisationen Bureau Veritas, den 15 mars 2016.


På detta sätt bekräftas vårt engagemang för det akademiska samfundet och erbjuder professionaliseringsprocesser från virtuellitet som uppfyller de högsta kvalitetsegenskaperna med ett enda klick.

Kvalitetsmål

  • Behåll ISO 9001: 2008 kvalitetscertifikat beviljat av Bureau Veritas.
  • Utveckla en effektiv process för att skapa virtuell kurs anpassad till de lagliga normerna.
  • Tillämpa kontinuerlig förbättring av processen för att skapa virtuella kurser och andra processer som bidrar till att uppfylla UNIVIDA: s uppdrag.

118886_Banner-educacion-virtual-19.jpg

Vad är virtuell utbildning?

”Virtuell utbildning, även kallad” online-utbildning ”, hänvisar till utvecklingen av utbildningsprogram som har cyberspace som ett undervisnings- och inlärningsscenario. (...) Ur detta perspektiv är virtuell utbildning en åtgärd som syftar till att främja utbildningsutrymmen och förlita sig på IKT för att skapa ett nytt sätt att undervisa och lära sig. ” (MEN- 2009).

I denna mening hänvisar virtuell utbildning till en process som inte kräver närvaron av studenten samtidigt och i samma utrymme för att vara en del av en lärandeupplevelse, genom en omfattande pedagogisk strategi.

Hur är metodiken för studier i virtuellt läge?

Metodiken implementerad av UNIVIDA är E-learning, bättre känd som Virtual Education. I denna modell förändras lärarens roll, han är moderator, koordinator, facilitator, medlare och ytterligare en deltagare. Studenten är huvudpersonen i processen för kunskapsbyggande, eftersom den inte svarar på överföring av innehåll, utan på samarbetsutvecklingen av de föreslagna ämnena som genererar betydande kunskap. Tidens flexibilitet hanteras och kräver inte att vara närvarande i ett traditionellt klassrum, utan genom en inlärningsplattform, i detta fall Moodle.

Hur mycket tid ska jag ägna åt ett virtuellt program?

I virtualitet bör en timme ägnas åt varje ämne. Två kurser (ämnen) utvecklas under fem veckor, för totalt sex ämnen på 15 veckor, vilket är en termin.

Varje student är ansvarig för sin tid, så kurserna kommer att finnas tillgängliga när studenten vill registrera dem.

Hur sker verk och workshops?

Samarbetsarbeten finns, men inom en oberoende arbetsfilosofi där du kan utföra dina aktiviteter autonomt, eftersom studenter kanske inte alltid sammanfaller enligt schema. Men övningar som wikis (samarbetsbyggda webbplatser) och forum, där eleverna bidrar till ett ämne asynkront, det vill säga vid olika tidpunkter.

Hur är utvärderingsprocessen?

Det finns många utvärderingsaktiviteter, inklusive: workshops, tentor, hemmetoder, avtal med testlaboratorier, läxor, jobb etc. Chat-deltagande, deltagande i forum och tillgång till plattformen lägger också till studentens betyg.

Den virtuella handledaren kommer att utvärdera de veckovisa arbetena och en slutlig utvärdering, bestående av en uppsättning akademiska aktiviteter.

119090_Banner-investigacion-19.jpg

forskning

UNIVIDA-forskning är ett av huvudområdena för intresse och utveckling. Inte bara för att det är en akademisk enhet, utan för att vi är övertygade om att utvecklingen av färdigheter och utformningen av en forskningsinställning kommer att ge stora resurser för framtida yrkesverksamma som bildar med oss.

Vi tänker den här aktiviteten utifrån två arbetslinjer:

  • Formativ forskning: som utvecklas inom virtuella program, såväl som genom forskningsbäddar där elever och lärare kan utveckla forskningsfärdigheter och förmågor genom olika kompletterande aktiviteter (workshops, lek, seminarier, etc.).
  • Själva forskningen: genomförande av olika forsknings-, utvecklings- och innovationsprojekt (IDI) -projekt, fokuserade på IKT-medierad utbildning. Det inkluderar utveckling av programvara och skapande av utbildningsresurser, liksom den ständiga reflektionen över vårt pedagogiska arbete.

Platser

Popayán

Address
Popayán, Cauca, Colombia