Master i högre utbildningspolitik: teori och praxis (Ma-Hep) - Strategisk planering och kvalitetssäkring
Online
VARAKTIGHET
2 up to 4 Semesters
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid, Deltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEAVGIFTER
Begär studieavgifter
STUDIEFORMAT
Distansutbildning
Introduktion
Inter-University Inter-Departmental Master tilldelar ett Diploma of Postgraduate Studies (MSc) i Higher Education Policy: Theory and Practice (MaHep).
Master har två inriktningar:
- Strategisk planering och kvalitetssäkring
- Lärarutbildning
Varaktigheten av MaHep är två akademiska terminer eller 60 ECTS. Den maximala längden är fyra (4) terminer.
Närvaro i all utbildningsverksamhet är obligatorisk och är en förutsättning för studentutvärdering.
MaHep implementeras på distans. Provorten är Patras och universitetet i Patras.
Studieprogrammet omfattar tre delkurser under första terminen, vardera motsvarande 9 hp eller totalt 27 hp och ett seminarium för vetenskaplig reflektion (Colloquium) motsvarande 3 hp. Andra terminen avser examensarbetet.
Mål och mål
Ämne
Ämnet för masterprogrammet är högre utbildning. Mer specifikt högre utbildning som en social institution och som ett område för utveckling och tillämpning av politik på nationell, europeisk och global nivå och högre utbildningspolitik som en oberoende vetenskaplig gren av utbildningspolitiken och utbildningsvetenskaperna. Valet av högre utbildning som ämne för magisterexamen bör betraktas som självklart med tanke på den betydelse det idag har globalt sett för social, ekonomisk, teknisk och kulturell utveckling och framsteg. Det är i alla fall anledningen till att högre utbildning idag står i centrum för intresset lika mycket ur politisk som ur vetenskaplig synvinkel. På europeisk nivå formar särskilt skapandet av det europeiska området för högre utbildning som fullbordandet av Bolognaprocessen ett nytt internationellt ramverk för drift och utveckling av högre utbildning och skapar ökade krav och ambitioner för framtiden.
Det första forskarutbildningen med detta ämne i Grekland
Inom just detta sammanhang utvecklades initiativet för att skapa ett forskarutbildningsprogram i Grekland som skulle fokusera på högre utbildning. Det är det första forskarutbildningen med detta ämne i Grekland. Medan forskarutbildningar som refererar till olika inslag och uttryck av utbildningspolitik och utbildningsvetenskap generellt sett finns, är ingen specialiserad på högskolepolitik. Ur denna synvinkel syftar detta initiativ till att skapa ett banbrytande program i Grekland.
Galleri
Idealiska studenter
Target Group
The main target groups addressed by this postgraduate programme are:
- Professionella inom området (administrativa och/eller vetenskapliga befattningshavare som arbetar vid högre utbildningsinstitutioner eller institutioner relaterade till högre utbildning, såsom t.ex. HQA, ESYP, EOPPEP, IKY och utbildningsministeriet) som är intresserade av att skaffa sig teoretiska grunder inom högskolepolitiken frågor och i allmänhet att förbättra sina färdigheter och kunskaper om aktuella trender, utvecklingar och perspektiv inom området högre utbildning i Grekland, Europa och internationellt. Speciellt syftar inriktningen till att utbilda specialister inom strategisk planering och kvalitetssäkring inom högre utbildning
- Nyutexaminerade från olika discipliner som är intresserade av att specialisera sig inom det specifika ämnet (högskolepolitik) att antingen göra en vetenskaplig karriär genom att fortsätta för doktorandstudier med forsknings-/akademiska perspektiv eller att skaffa sig relevanta anställningsmöjligheter som yrkesverksamma inom området, givet att det finns är ett ökande behov av specialiserade befattningshavare i nya strukturer och nya organ inom och utanför lärosätena (t.ex. statliga politiska organ, kvalitetssäkrings- och strategiska planorgan, etc.).
Läroplan
Semester 1
- Modul 1: European and Greek Framework for Higher Education (9 ECTS)
- Modul 2: Strategisk planering (9 ECTS)
- Modul 3: Kvalitetssäkring (9 ECTS)
- Colloquium (3 ECTS)
Semester 2
Dissertation (30 ECTS)(25 ECTS + 5 ECTS research methodology).
Programresultat
Graduate students will be able to:
- Discuss analytical, critical and comparative issues concerning the EHEA and the Greek higher education system (GHES) both in terms of their constitution and their development
- Argue on various individual aspects of both the EHEA and the GHES, distinguishing convergences and divergences
- Formulate rational arguments on the relationship between the EHEA and the labour market
- Discuss critically the historical development of the GHES
- Diskutera och argumentera om strategisk planering, dess principer och modeller
- Relatera och förklara vilken roll strategisk planering har i EHEA
- Jämför och förhålla sig kritiskt till Greklands ställning i EHAE när det gäller strategisk planering
- Kunna använda och förklara SMART-verktyget
- Förhandla och argumentera kring kvalitetssäkring, dess former och typer
- Relatera och förklara rollen för kvalitetssäkring i EHEA
- Jämför och förhålla sig kritiskt till Greklands position i EHEA när det gäller kvalitetssäkring
- Kunna använda och förklara SWOT-analysverktyget
- Recall and quote research methods and techniques
- Identify, select and indicate research methods and techniques
- Handle and apply research methods and techniques
- Contrast, explain and argue on research methods and techniques
- Be able to understand the rationale behind quantitative and qualitative research methods
- Be able to explain why their chosen research methodology is appropriate
- Be able to distinguish why and when both types of research are used.