Master i högre utbildningspolitik: teori och praktik (Ma-Hep) - Lärarutbildning
Online
VARAKTIGHET
2 up to 4 Semesters
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid, Deltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEAVGIFTER
Begär studieavgifter
STUDIEFORMAT
Distansutbildning
Introduktion
Inter-University Inter-Departmental Master tilldelar ett Diploma of Postgraduate Studies (MSc) i Higher Education Policy: Theory and Practice (MaHep).
Master har två inriktningar:
- Strategisk planering och kvalitetssäkring
- Lärarutbildning
Varaktigheten av MaHep är två akademiska terminer eller 60 ECTS. Den maximala längden är fyra (4) terminer.
Närvaro i all utbildningsverksamhet är obligatorisk och är en förutsättning för studentutvärdering.
MaHep implementeras på distans. Provorten är Patras och universitetet i Patras.
Studieprogrammet omfattar tre delkurser under första terminen, vardera motsvarande 9 hp eller totalt 27 hp och ett seminarium för vetenskaplig reflektion (Colloquium) motsvarande 3 hp. Andra terminen avser examensarbetet.
Mål och mål
Ämne
Ämnet för masterprogrammet är högre utbildning. Mer specifikt högre utbildning som en social institution och som ett område för utveckling och tillämpning av politik på nationell, europeisk och global nivå och högre utbildningspolitik som en oberoende vetenskaplig gren av utbildningspolitiken och utbildningsvetenskaperna. Valet av högre utbildning som ämne för magisterexamen bör betraktas som självklart med tanke på den betydelse det idag har globalt sett för social, ekonomisk, teknisk och kulturell utveckling och framsteg. Det är i alla fall anledningen till att högre utbildning idag står i centrum för intresset lika mycket ur politisk som ur vetenskaplig synvinkel. På europeisk nivå formar särskilt skapandet av det europeiska området för högre utbildning som fullbordandet av Bolognaprocessen ett nytt internationellt ramverk för drift och utveckling av högre utbildning och skapar ökade krav och ambitioner för framtiden.
Det första forskarutbildningen med detta ämne i Grekland
Inom just detta sammanhang utvecklades initiativet för att skapa ett forskarutbildningsprogram i Grekland som skulle fokusera på högre utbildning. Det är det första forskarutbildningen med detta ämne i Grekland. Medan forskarutbildningar som refererar till olika inslag och uttryck av utbildningspolitik och utbildningsvetenskap generellt sett finns, är ingen specialiserad på högskolepolitik. Ur denna synvinkel syftar detta initiativ till att skapa ett banbrytande program i Grekland.
Galleri
Idealiska studenter
Target Group
De huvudsakliga målgrupperna för detta forskarutbildningsprogram är:
- Nuvarande och/eller blivande lärare som vill specialisera sig i frågor relaterade till den teoretiska och praktiska debatten om lärarens önskade profil och förutsättningarna för dess konstitution (utbildning: initial och livslång). Syftet är att knyta an till relevanta europeiska och internationella debatter i perspektivet av bildandet av det europeiska området för utbildning. Specialiseringen vill särskilt utbilda experter inom lärarutbildning, skapa en kritisk massa av lärare som kommer att kunna förhandla rationellt och uppdatera villkoren för sin vetenskapliga identitet, sin professionella utveckling och sin autonomi
- Nya akademiker inom olika discipliner som är intresserade av att specialisera sig i ett specifikt ämne för att antingen göra en vetenskaplig karriär genom att fortsätta för doktorandstudier med forsknings-/akademiska utsikter eller för att skaffa sig relevanta anställningsmöjligheter som yrkesverksamma med fältets vetenskapliga konstitution (lärarutbildning), med tanke på att den nuvarande utvecklingen skapar förutsättningar för en radikal omformning av läraren i skolutbildningen både på naturvetenskaplig och på arbetsnivå.
Läroplan
Semester 1
- Modul 1: European and Greek Framework of Higher Education (9 ECTS)
- Modul 2: Historisk kontext – högre utbildnings sociala dimension (9 ECTS)
- Delkurs 3: Lärarutbildning: Teori och praktik (9 ECTS).
- Kollokvium (3 ECTS)
Semester 2
Avhandling (30 ECTS) (25 ECTS + 5 ECTS forskningsmetodik).
Programresultat
Forskarstuderande kommer att kunna:
- Diskutera analytiska, kritiska och jämförande frågor om EHEA och det grekiska högre utbildningssystemet (GHES) både vad gäller deras konstitution och deras utveckling
- Argumentera om olika individuella aspekter av både EHEA och GHES, och särskilja konvergenser och divergenser
- Formulera rationella argument om förhållandet mellan EHEA och arbetsmarknaden
- Diskutera kritiskt den historiska utvecklingen av GHES
- Argumentera om den historiska utvecklingen av 'universitetsinstitutionen'
- Diskutera det grekiska universitetets historiska utveckling
- Analysera universitetets sociala dimensioner
- Koppla universitetet till andra globala prioriteringar
- Inta ett kritiskt förhållningssätt till konstitutionen av universitetets vision och uppdrag
- Förhandla frågan om internationalisering
- Analysera och kritiskt argumentera läraryrkets historia utifrån internationella och grekiska erfarenheter
- Förhandla och närma dig lärarutbildningens historia både internationellt och i Grekland
- Förklara och presentera syntetiskt insatserna och utmaningarna för universitetsavdelningarna för lärarutbildning
- De kan rationellt och kreativt delta i den aktuella debatten om lärarutbildningen i både dess initiala och pågående former
- Dokumentera vikten av praktik och tolka dess värde
- Kunna ge en grundlig redogörelse för frågan om professionell utveckling och lärarautonomi
- Diskutera livslångt lärande och vuxenutbildarnas roll
- Återkalla och citera forskningsmetoder och tekniker
- Identifiera, välja ut och ange forskningsmetoder och tekniker
- Hantera och tillämpa forskningsmetoder och tekniker
- Kontra, förklara och argumentera om forskningsmetoder och tekniker
- Kunna förstå logiken bakom kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder
- Kunna förklara varför deras valda forskningsmetodik är lämplig
- Kunna urskilja varför och när båda typerna av forskning används.