Keystone logo
University of Peloponnese - International Olympic Academy in Greece

University of Peloponnese - International Olympic Academy in Greece

University of Peloponnese - International Olympic Academy in Greece

Introduktion

HISTORIA IOA

År 1927 var Pierre de Coubertin inbjuden av den grekiska regeringen till Olympia för att närvara vid avtäckningen av en minnes stele skapats för att hedra sina åtgärder för att återuppliva de olympiska spelen. Under sin vistelse i Grekland, han diskuterade behovet av en akademisk centrum för studier av den olympiska rörelsen och dess utveckling med sin vän Ioannis Chrysafis, som ledde Institutionen för idrott vid universitetet i Aten. Coubertin trodde att den olympiska rörelsen inte bör avvika från sina utbildningsmål och hade skrivit: "Jag har inte kunnat genomföra till slutet vad jag ville perfekt. Jag tror att ett centrum för olympiska studier skulle underlätta bevarandet och utvecklingen av mitt arbete mer än något annat, och skulle hålla den från de falska vägar som jag fruktar ".

Coubertin idéer var i överensstämmelse med målen för den grekiska olympiska kommittén, som ville inrätta ett akademiskt centrum modellerad efter den gamla Gymnasium, att lägga grunden för idrottens utbildningsvärde genom att utföra studier och organisera klassiska spel. De plötsliga död Chrysafis (1930) och Coubertin (1937) hindrade dem från att genomföra sin ideas.One år efter Coubertin död och efter hans egen önskan, var hans hjärta placerad inuti minnes stele i antikens Olympia.

Detta rekindled idén till att inrätta ett centrum för de olympiska spelen i antikens Olympia. Projektet togs upp av Ioannis Ketseas, studerar Chrysafis på National Gymnastikklubb och sekreterare i Greklands olympiska kommittén och den tyska Carl Diem, en nära medarbetare till Coubertin ägnas åt den olympiska rörelsen och utbildning. Diem och Ketseas, som hade arbetat tillsammans för första Fackelstafetten från Olympia till Berlin 1936, bestämde sig för att arbeta mot förverkligandet av ett Centrum för olympiska Studies. Genom 1938 hade de förberett en plan för en institution som heter Internationella olympiska akademin och hade lämnat det till Grekland olympiska kommittén. HOC antog planen, och samma år, ingår i sin stadga etablering och drift av IOA, som en av kommitténs mål.

Vid den 38: e IOK sessionen i Kairo, var medlemmar i IOK informerats av HOC om lagen som nyligen antogs för att inrätta en olympisk Academy i Grekland. Ett år senare, i den 39: e IOK sessionen i London, IOK beslutade att placera denna stiftelse som främjar de olympiska idealen genom utbildning i dess regi. Efter slutet av andra världskriget, en detaljerad promemoria om driften av akademin, som utarbetats av Ketseas och Diem, överlämnades till den 41: a IOK session i Stockholm i juni 1947.

På 28 april 1949, den 44: e IOK sessionen i Rom enhälligt inrättandet av IOA, och tilldelas dess genomförande till den grekiska olympiska kommittén, under överinseende av IOK. Flera år senare och efter en lång kamp, ​​var första IOA Session planerad till sommaren 1961 för att sammanfalla med invigningen av den antika stadion Olympia, som hade grävts tack vare initiativ av Carl Diem, som såg utgifterna för projektet.

Den internationella olympiska akademin invigdes officiellt den 14 juni 1961 och arbetet i den första sessionen leddes av Cleanthis Palaeologos, chef för fysisk fostran avdelningen vid universitetet i Aten, och den tyska professorn Lotz.

Från 1962 till 1990 akademiska sysselsättningar i akademien samordnades av dess sena Dean, Otto Szymiczek, vars bidrag till utvecklingen av akademin var ovärderlig; tillsammans med professor Palaeologos, som hade gjorts heders vice ordförande för akademin, kart de kursen för tre decennier, och båda tilldelades guldmedalj i Academy.The bidrag N. Nissiotis, professor i religionsfilosofi, var också avgörande för den vetenskapliga utvecklingen av IOA. Han presiderade över akademin från 1977 till sin död 1986.

Under sitt första decennium av verksamheten, har verksamhet ITR begränsad till den internationella mötet för unga deltagare. Från 1970, ITR genomföras stegvis ytterligare utbildningsprogram som ägnas åt frågorna om den olympiska rörelsen. Idag är många olika evenemang äger rum varje år i lokalerna i antikens Olympia. Fram till 1966, deltagarna bodde i tält, och sessioner hölls under tallarna. De första byggnaderna färdigställdes 1967, och de har successivt lagts till med idrottsanläggningar och nya byggnader. Den nya konferenscentret stod färdig 1994, vilket toppmoderna faciliteter för att tjänsten av deltagarna.

Som ett erkännande av sitt bidrag till den humanistiska syftet det tjänar och utvecklingen av den olympiska rörelsen, var IOA delades Bonacosa Award 1961 och 1970, och den olympiska Cup 1981.

VISION Att utforska och förbättra bidraget från den olympiska till mänskligheten in the 21st Century

Internationella olympiska Academy fungerar som ett mångkulturellt tvärvetenskapligt centrum som syftar till att studera, berikande och främja Olympism. Grunden för en sådan institution var inspirerad av den gamla Gymnasium, som formade de olympiska idealen med harmoniskt odla kropp, vilja och sinne.

Organisationen av de första olympiska spelen i 21: a århundradet i Aten ägde rum mot bakgrund av förändringar på internationell nivå som påverkar varje aspekt av mänskligt tänkande och activity.We, våra kulturer och våra civilisationer har redan gått in i en större övergångsperiod bilderna av världen som vi var vana vid att ta för givet är att ändras.

De sammanhängande vetenskapliga, tekniska, ekonomiska, politiska och sociala utveckling som kännetecknar loppet av mänskligheten mot det tredje årtusendet är att påverka varje idé, norm och institution av våra internationella community.This dynamisk våg också öppnar upp nya former av dialog för framtid Olympism. Såsom kan ses genom att studera dess ålder långa historia, de olympiska idealen har alltid tänkts och formas enligt de bredare förhållandena under olika tidsperioder.

Födelsen, välstånd, nedgång och ett återupplivande av de olympiska spelen har alla varit en återspegling av de bredare kulturella förutsättningar som formade varje epok. Spekulationer och möjligheter fortfarande utvecklas av den olympiska rörelsen är naturligt uppstår i förverkligandet processen för ett sådant ideal.

"Olympiska", trots allt, för att citera Pierre de Coubertin, "är inte ett system, är det ett sinnestillstånd. Det kan tränga ett brett utbud av uttryckssätt och ingen enskild ras eller epok kan göra anspråk på att ha monopol på den ".

Den internationella olympiska akademin ger en unik möjlighet för studenter, akademiker, idrottsmän, artister och tjänstemän från hela världen för att utbyta idéer och dela denna "state of mind" i antikens Olympia.

Den stora variationen av utbildningstillfällen, utbildningar och djupgående studier som erbjuds, alla syftar till att tjäna visionen för Internationella olympiska akademin för det nya århundradet: att utforska och förbättra bidrag olympiska till mänskligheten.

UPPGIFT UPPDRAG för Internationella olympiska ACADEMY

Syftet med Internationella olympiska akademin är att skapa ett internationellt kulturcentrum i Olympia, att bevara och sprida den olympiska andan, studera och genomföra utbildningsmässiga och sociala principer olympiska och befästa den vetenskapliga grunden för de olympiska idealen, i enlighet med de principer fastställas av de gamla grekerna och revivers i dagens olympiska rörelsen, genom Baron de Coubertin initiativ. Uppdraget för IOA är:

  1. För att fungera som en internationell akademisk centrum för olympiska studier, utbildning och forskning.
  2. Att agera som ett internationellt forum för yttrandefriheten och utbyte av idéer mellan den olympiska familjen, intellektuella, forskare, idrottare, sport administratörer, lärare, konstnärer och ungdomar i världen.
  3. Att föra samman människor från hela världen, i en anda av vänskap och samarbete.
  4. För att motivera människor att använda erfarenheter och kunskaper i IOA produktivt, att främja de olympiska idealen i sina respektive länder.
  5. Att tjäna och främja de ideal och principer i den olympiska rörelsen.
  6. Att samarbeta med och bistå de nationella olympiska akademier samt alla andra inrättningar som ägnas åt Olympic utbildning.
  7. För att ytterligare undersöka och förbättra bidrag olympiska till mänskligheten.

Antagningar

Platser

  • Athens

    52, Dimitrios Vikelas Avenue, 152 33, Athens

  • Diethnis Olimpiaki Akadimia

    Diethnis Olimpiaki Akadimia, Grekland

    • Archaia Olympia

      Archaia Olympia, Grekland

      • Sparti

        Plateon 20, Sparti 231 00, Greece, 231 00, Sparti

        Program

          Institutionen erbjuder även:

          Frågor