
Master in
Master i säkerhet, kris och nödhantering
Universidad Rey Juan Carlos T

Nyckelinformation
Campus läge
Madrid, Spanien
språk
Engelsk, Spanska
Studieformat
Distansutbildning
Varaktighet
1 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 45 / per credit *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2023
* bosatta studenter, per kredit, pris; 84,07 €: icke-bosatta studenter, per kredit, pris
Introduktion
Vilken kunskap kommer jag att få med denna magisterexamen?
Mästarens läror ligger inom de politiska tillämpade studierna och försöker i denna mening förbättra kapaciteten och kompetensen hos yrkesverksamma som ligger på de högre nivåerna i formuleringen och hanteringen av politik för allmän säkerhet, kris och nödsituationer eller på tekniknivåer. inte är involverade i operativa uppgifter, såsom de i de nationella, regionala eller lokala myndigheternas studie- och analyskontor, men är involverade i analysen och utformningen av säkerhetspolitiken.
Är denna examen officiell enligt de regler som krävs av det europeiska området för högre utbildning?
Ja.
Rekommenderad profil
Studenter som har en officiell spansk universitetsexamen eller annan utfärdad av en högre utbildningsinstitution inom det europeiska området för högre utbildning som ger det land som utfärdar examen tillgång till magisterexamen.
Rekommenderade krav:
De föredragna inträdesprofilerna för denna magisterexamen är:
Magisterexamen och dess undervisningsmetod har utformats i syfte att tillhandahålla adekvat universitetsutbildning för direktörer, chefer, chefer, analytiker, rådgivare och konsulter för allmän säkerhet och kriser och nödsituationer, helst tillägnad att arbeta i eller för offentliga institutioner, så att de kan bidra till att formulera omfattande politik, hantera komplexa säkerhets- och krisplaner och utveckla kris- och krisförebyggande program. till tjänstemän från säkerhetsstyrkor och organ och till medlemmar av de väpnade styrkorna som deltar eller får delta i utformningen av policyer, program eller säkerhets- eller krishanteringsplaner. Kort sagt, den perfekta profilen skulle vara den för yrkesverksamma med erfarenhet inom området säkerhet eller krishantering,
Som ett andra alternativ skulle personer som har fullgjort grundutbildningar inom något av dessa områden (säkerhet eller krishantering) och vill förbättra systemets helhetsvision, stärka sin kunskap från den allmänna politiska dimensionen och förvärva kompetenser för formulering. godtagbar. och förvaltning av program och planer i dessa frågor.
mål
Denna akademiska examen erbjuder bred och tvärvetenskaplig utbildning i allmän säkerhetshantering, riskbedömning och förebyggande samt krishantering och krishantering. Innehållet i dess läroplan svarar mot de krav som ställs av ett dynamiskt, modernt och alltmer mångkulturellt samhälle i ett demokratiskt sammanhang där rättvisa, frihet och säkerhet utgör axeln för statens politiska modell.
Denna kvalifikation presenterar en ny modell som inte bara bryr sig om fullständig utbildning i terminalkapacitet utan också presenterar och definierar den nya experten inom offentlig säkerhet som en kunskapsarbetare som är beredd att svara snabbt på de olika kraven som är förknippade med olika risker.
Utformningen, struktureringen och genomförandet av studier inom säkerhetshantering, kris och nödsituationer innebär kort sagt:
- Svara på det civila samhällets behov genom att genomföra en universitetsutbildning som introducerar omfattande och uppdaterad utbildning i allmän säkerhet och krishantering och krishantering.
- Tillåt utvecklingen av en karriär för yrkesverksamma inom allmän säkerhet som för närvarande är begränsade i sina möjligheter till befordran och befordran på grund av det knappa och otillräckliga akademiska erbjudandet som är relaterat till deras verksamhetsområde, för vilket de tvingas få tillgång till andra typer av studier lite relaterat till deras professionella arbete.
- Skapa operativa forskningsmodeller som ökar professionell kunskap enligt kraven på utbildning i förebyggande och hantering av säkerhet, kriser och nödsituationer från olika behov.
- Utveckla kunskapsvektorer som möjliggör nedsänkning inom områdena information, förebyggande och handling i enlighet med sociala krav och pluralism.
kompetenser
Å ena sidan, i det som generellt hänvisar till förväntningarna om prestationer och kapacitet relaterade till de kvalifikationer (resultat) som representerar slutet på varje Bologna-cykel, är resultaten som masterstudenterna förväntas uppnå:
- Visa kunskap och förståelse som bygger på och utöver och förbättrar den nivå som vanligtvis är förknippad med betyg och som ger en grund eller möjlighet till originalitet i utvecklingen och / eller tillämpningen av idéer, ofta inom ramen för utredningen.
- Kunna tillämpa sina kunskaper och förståelse, liksom sina färdigheter, för att lösa problem i nya eller okända miljöer och i breda (tvärvetenskapliga) sammanhang relaterade till deras studieområde. Förvärva förmågan att integrera kunskap och möta komplexitet och även formulera bedömningar baserade på ofullständig eller begränsad information, inklusive förmågan att formulera reflektioner över sociala och etiska ansvar kopplade till tillämpningen av deras kunskap och bedömningar.
- Kunna kommunicera sina slutsatser och kunskapen och den konceptuella ram som de bygger på, både till expert- och icke-expertgrupper och på ett tydligt och entydigt sätt.
- Utveckla inlärningsförmåga som gör det möjligt för dem att fortsätta studierna på ett i stort sett självstyrt eller autonomt sätt.
När det gäller de kompetenser som mästaren ska tillhandahålla sticker tre generiska ut:
- Förvärv av kunskap och färdigheter för att utforska dynamiken som leder till kris och osäkerhet.
- Förvärv av kunskap och färdigheter för att hantera de bästa reaktionerna på kriser och för att känna igen misslyckanden i svar på sådana kriser för att undvika dem i framtiden.
- Utvecklingen av attityder med respekt för systemet med grundläggande rättigheter och friheter och engagemang för lika möjligheter mellan kvinnor och män, med principerna om lika möjligheter och allmän tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning och med värdena för en kultur av fred och demokratiska värden.
När det gäller specifika kompetenser:
- Ge kunskap om systemanalys av miljön och förståelse för de stora sociala trenderna i vår tid.
- Tillhandahålla kunskap och färdigheter för att förstå de risker som finns i vårt samhälle och deras möjliga förebyggande.
- Ge den uppsättning kunskap som är nödvändig för att förstå komplexiteten, mångfalden och dynamiken hos den kriminella handlingen, avvikande beteende och hot mot allmän och privat säkerhet.
- Ge kunskap och tekniker som gör det möjligt för studenter att hantera framtida information och intelligens för att göra riskprognoser.
- Bevilja kunskap och färdigheter för att möta risker som är inneboende i nuvarande samhällen. Specifikt: att ha strategiska attityder och känna till de grundläggande elementen i strategisk planering och samordning av förebyggande säkerhetsanordningar, att veta hur man styr och hanterar krislag; känna till och respektera den institutionella rättsliga miljön i säkerhetssystemet i Spanien, med särskild hänvisning till demokratiska värden,
- Överföra de grundläggande grunderna för den allmänna politiken och beslutsfattande modeller, med särskild hänvisning till säkerhetspolitiken.
- Ge kunskap och tekniker om hur man skapar mening och riktning och hur man kan hjälpa till med att avsluta kriser korrekt, med den efterföljande hanteringen efter katastrofen. Specifikt att veta hur man hanterar kommunikation i kris- och nödsituationer; ha lämpliga attityder och korrekta tekniker för förhandling, medling och lösning av sociala konflikter).
- Träna för professionell användning av informations- och kommunikationsteknik inom deras olika verksamhetsområden.
- Träna för autonomt lärande av ny kunskap och tekniker.
Slutligen skulle den tvärgående och grundläggande kompetensen vara:
- Analys och syntes kapacitet
- Organisations- och planeringsförmåga
- muntlig och skriftlig kommunikationsförmåga
- Möjlighet att hantera information
- Problemlösning
- Kritisk och självkritisk förmåga
- Jag arbetar i ett tvärvetenskapligt team

Tillträde
Kraven för tillgång till den föreslagna examen är enligt artikel 16, kungligt dekret 1393/2007, ändrat genom kungligt dekret 861/2010 av den 2 juli:
- För att få tillgång till de officiella magisterexamina kommer det att vara nödvändigt att ha en officiell spansk universitetsexamen eller annan utfärdad av en högre utbildningsinstitution som tillhör en annan stat som ingår i det europeiska området för högre utbildning som ger det tillgång till lärarnas läror.
- På samma sätt kommer akademiker i enlighet med utbildningssystem utanför det europeiska området för högre utbildning att få tillgång utan att deras kvalifikationer har godkänts, efter att universitetet har bekräftat att de ackrediterar en utbildningsnivå motsvarande motsvarande officiella spanska universitetsexamina och bemyndigar i landet utfärdar examen för tillgång till forskarutbildning. Åtkomst på detta sätt innebär inte i vilket fall som helst den godkännande av den tidigare examen som den berörda parten har, eller dess erkännande för andra ändamål än att ta magisterexamen.
Blivande urval:
Urvalet av sökande görs av Master Master och kommer att ske genom presentation av en standardiserad läroplan med den specifika profil som krävs.
Erbjudande om platser: 30 platser. Om det planerade lägsta antalet studenter inte uppnås i en kurs kan universitetet välja att inte öppna undervisningsgruppen.
Utbildningsplan
Koder | Ämne | Termin | Snäll | Antal ECTS |
624501 | Nuvarande säkerhetsdimensioner | 1: a | nödvändig | 6 |
624502 | Strategisk hantering av personal. Ledarskap och teamledning | 1: a | nödvändig | 6 |
624503 | Ny informationsteknik och säkerhet | 1: a | nödvändig | 3 |
624504 | Strategisk planering och samordning av förebyggande säkerhetsenheter | 1: a | nödvändig | 6 |
624505 | Förhandling, medling och lösning av sociala konflikter | 1: a | nödvändig | 6 |
624506 | Offentlig politik och beslutsfattande | 2: a | nödvändig | 6 |
624507 | Institutionellt rättsligt omfång för säkerhetssystemet i Spanien | 2: a | nödvändig | 6 |
624508 | Kommunikationshantering i kris- och nödsituationer | 2: a | nödvändig | 3 |
624509 | Kunskapshantering: Information och potentiell intelligens | 2: a | nödvändig | 6 |
624510 | Avancerade säkerhetsstudier | 2: a | Frivillig | 3 |
624511 | Avancerade studier i kriser och nödsituationer | 2: a | Frivillig | 3 |
624512 | Avslutande magisterprojekt | 2: a | TFM | 9 |