
Master in Valorizzare e Gestire Le Disabilità e I Dsa Nel Mondo Del Lavoro e Professioni
Online Italy
VARAKTIGHET
12 Months
SPRÅK
Italienska
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEAVGIFTER
EUR 2 800
STUDIEFORMAT
Distansutbildning
Idealiska studenter
Mästaren är avsedd för dem som, både i offentliga och privata organisationer, avser att förvärva de kunskaper och färdigheter som är nödvändiga för hantering och valorisering av funktionshinder och specifika inlärningsstörningar (DSA) inom olika yrkes-, skol- och universitetsområden, till en drivkraft för professionell och affärsmässig tillväxt. Med tanke på den tvärgående och tvärvetenskapliga karaktären hos de ämnen som behandlas, riktar sig befälhavaren till alla dem som behöver slutföra sin utbildning för att möta de nya utmaningarna som är inneboende i optimal hantering av funktionshinder och DSA och förfrågningarna från det institutionella sammanhanget om detta ämne.
Mästarens mottagare inkluderar:
- Universitetslärare och teknisk-administrativ personal;
- Personal och lärare i skolor på första och andra nivån;
- Skolchefer (t.ex. de rektorer som ansvarar för skolkomplexet och allas säkerhet
skolarbetare); - Affärssystem – både inom offentlig och privat sektor. Till exempel personaldirektörer för privata företag som arbetar med jämställdhet;
- Hälsosystemets personal.
- Kursen vänder sig även till entreprenörer, vd:ar, mellanchefer, HR-chefer, mångfaldschefer, yrkesverksamma som strävar efter att bli mångfaldschefer och andra chefsroller inom företag av alla storlekar som vill sätta upp en konkret och effektiv policy för mångfalds-/handikapphantering. och främjande av lika möjligheter och jämställdhet.
Mästaren är också särskilt lämplig för de figurer som arbetar inom tvärgående team eller dedikerade till dessa frågor och som stödjer företaget i dess uppdrag att främja värderingarna mångfald och inkludering och hållbar tillväxt.
Antagningar
Läroplan
Master kommer att levereras exklusivt online, i enlighet med det interministeriella dekretet av den 17 april 2003 och tillhörande teknisk bilaga som ändrats av ministerdekretet av den 15 april 2005, enligt den "digitala lektionsmodellen" som antagits av UnitelmaSapienza University, via e- lärande plattform för 'universitet. E-lärande undervisning inkluderar audio-video-lektioner från lärare, integrerade med relevant undervisningsmaterial som kan laddas ner online. Eleven kommer att kunna följa lektionerna när han vill - 24 timmar om dygnet - hur han vill - PC, surfplatta, smartphone - i valt läge - video/audio video, audio-streaming/MP3 nedladdning. Läraren kommer att övervaka utbildningen med pågående onlinetest: i synnerhet kommer skriftliga prov att genomföras som kan struktureras som uppsatser eller prov med öppna, slutna eller syntetiska frågor med den relativa rösten uttryckt av trettio, och som utgör ett medel för att verifiera och mäta kunskap för läraren och självvärdering för eleven.
Undervisningen tar hänsyn till behovet av att utveckla inte bara kunskap, utan också att använda professionella verktyg och beteenden, med följande egenskaper:
- fältprojektaktiviteter som syftar till att verifiera förmågan att tillämpa metoderna
och tekniker i verkliga situationer; - vittnesmål och fallstudier.
För att stödja undervisningsaktiviteten som representeras av videolektionerna kommer webbseminarier och undervisningsaktiviteter att organiseras i synkront eller asynkront läge, för att främja stunder av interaktiv diskussion mellan lärare och elever.
Det finns 3 mellanliggande prov som syftar till att utvärdera lärande om de ämnen som behandlas, vilka kommer att bestå av förberedelser av en skriftlig uppsats. Titeln tilldelas efter utarbetande och diskussion av en praktisk fallstudie (projektarbete).
I anslagstavlan "Modul 0" för kursen, på onlineplattformen, kommer studenterna att hitta all information som rör ämnena för mellanproven och projektarbetet, redigeringsmetoderna, metoderna för att boka onlinetentamen och skicka dem själva . För certifieringsändamål görs spårning endast i audio-video-läge och inte för MP3-nedladdning.
Assistans och handledning
Universitetet garanterar kontinuerligt stöd och stöd för studenternas lärandeprocess genom närvaro av en sakkunnig och kvalificerad handledare. Handledaren, förutom att ge assistans till universitetsstudenterna, hanterar proaktivt relationen med studenternas virtuella klass, förbereder alla utbildnings- och informationsverktyg som bedöms vara användbara för att stödja studenterna, även genom att använda synkrona och asynkrona metoder, såsom chatt, forum etc. .
program
Masterprogrammet är uppdelat i 3 delar. I slutet av varje delmoment krävs en mellanbedömning i form av en skriftlig uppsats (max 10 sidor).
De tre delarna inkluderar i sin tur följande moduler:
Del I – Funktionshinder: Psykologiska aspekter, förbättring av personen och juridiska aspekter (SSD: MPSI/01, MPSI/06, IUS/09 - CFU:18)
- Modul 1 Psykologi av funktionshinder och valorisering av människor (MPSI/01 - CFU: 8)
- Modul 2 Arbetspsykologi och inkludering (MPSI/06 CFU: 2)
- Modul 3 Juridiska aspekter av funktionshinder (IUS/09 - CFU: 8)
Del II - Handikappansvarig: Metoder för praktik, servicesystem, laboratorieverksamhet
- Delkurs 4 Personen med funktionsnedsättning: tjänster, arbetssätt och social integration. Offentliga tjänsters roll (SPS/07 – CFU:8)
- Modul 5 Handikappservicesystemet (SPS/07–CFU: 5)
- Modul 6 Mot en ny modell för personalförvaltning och kompetenshöjning (SECS/P-08 – CFU: 6)
Del III - Tekniska hjälpmedel och verktyg för främjande av autonomi (INGINF/05, MPSI-01 – CFU: 8)
- Modul 7 Tekniska verktyg och externa hjälpmedel (ING-INF/05 – CFU: 4)
- Modul 8 Ny teknik och virtuell verklighet (MPSI-01 – CFU:4)