Magisterexamen i förnybar energi och energieffektivitet
UDIMA - Universidad a Distancia de Madrid
Nyckelinformation
Campus läge
Madrid, Spanien
språk
Spanska
Studieformat
Distansutbildning
Varaktighet
12 månader
Takt
Deltid
Studieavgifter
EUR 5 460 / per course *
Ansökningstiden
18 Sep 2023
Tidigaste startdatum
25 Sep 2023
* priset för hela magisterexamen i en engångsbetalning
Introduktion
Under de senaste åren har det skett en oöverträffad tillväxt inom energisektorn på europeisk och internationell nivå, som svar på sociala, politiska och ekonomiska krav att satsa på en bättre användning av energi och för dess produktion genom källor som inte förorenar miljön. Handlingsplanerna för förnybar energi, på både nationell och internationell nivå, föreslår en mycket konkurrenskraftig arbetsmarknad under de kommande åren inom områdena energieffektivitet och användning av förnybar energi, där det redan finns en stor efterfrågan på yrkesutbildade inom dessa områden , men också med hög efterfrågan vad gäller teoretiska och praktiska kunskaper, endast uppnåbara genom universitetsstudier.
University Master's Degree in Renewable Energys and Energy Efficiency erbjuder ingenjörer, tekniska ingenjörer, arkitekter och tekniska arkitekter möjligheten att skaffa nödvändig kunskap och erfarenhet om exploatering och hantering av förnybar energi (sol, vind, biomassa och biobränslen, etc.) , kunskap om elmarknader och deras prissättning, energibesiktning, energiklassificering av byggnader, bioklimatisk arkitektur, anläggningslagstiftning, internationalisering och i allmänhet all projektledning baserad på energieffektivitet eller förnybar energi, för att kunna konkurrera i nuvarande och framtida arbetskraft marknaden inom detta växande område av yrkesverksamhet.
Lärorna som motsvarar Master in Renewable Energies and Energy Efficiency är officiella och studieplanen publiceras i BOE nummer 67 den 19 mars 2014.
riktar sig till
Denna masterexamen vänder sig till personer med följande universitetsstudier:
- Ingenjörsexamen
- Ingenjörer och tekniska ingenjörer
- Arkitekter och tekniska arkitekter
Mästarens huvudmål
Huvudsyftet med Master är presentationen och implementeringen av de nödvändiga föreställningarna för att implementera och utnyttja de viktigaste förnybara energikällorna, presentation av principerna som energitjänstföretagen bygger på, av övervaknings- och optimeringsverktygen för konsumtion och ramarna för tillämpning av revision, lagstiftning och energiklassning av byggnader, projekt och anläggningar. Det är också avsett att offentliggöra värdekedjan för projekt för förnybar energi och energieffektivitet, med särskild uppmärksamhet på den ekonometriska analysen av dessa projekt och deras framväxande energimarknad. På detta sätt behandlar mästaren att tillhandahålla omfattande teoretisk och praktisk utbildning i allt som rör utnyttjande av förnybar energi och förvaltning, lagstiftning och revision av energieffektivitet i projekt, anläggningar och byggnader.
I denna Master är huvudmålet att studenten kan omsätta de kunskaper som förvärvats med utbildningsprogrammet i praktiken, och därmed uppnå att det är ett oerhört praktiskt och verkligen användbart program, som ger studenten färdigheter som ökar deras anställningsbarhet och kapacitet. . Som ett exempel kan du se en liten sammanfattning av projektet för idrifttagning av solcells- och solvärmeinstallationen av UDIMA , utförd av studenter av denna master i våra anläggningar: "Idrifttagning av solcells- och solvärmeinstallationen av UDIMA " .
Undervisningssystem
UDIMA utbildningsmodellen är baserad på distansutbildning och använder sig intensivt av informations- och kommunikationsteknik (IKT) för att underlätta utbildningsprocessen.
UDIMA överväger att genomföra och, när så är lämpligt, övervinna olika typer av aktiviteter. De procentuella vikter som fastställts för att utvärdera aktiviteterna för varje ämne kommer att beskrivas i detalj i filen för varje modul eller ämne som ingår i undervisningsplaneringen och kommer att fastställas från det maximum och minimum som fastställs i följande tabell:
Deltagande i lärandeaktiviteter | 10-20 % |
kontroller | 10-20 % |
Kontinuerlig bedömningsaktiviteter (AEC): | 20-30 % |
Slutprov ansikte mot ansikte | 50-60 % |
TOTAL | 100% |
I alla ämnen följs studenten akademiskt genom kvalificering av didaktiska aktiviteter baserade på egenskaperna hos det europeiska området för högre utbildning.
metodik
UDIMA metoden är baserad på ett distansundervisningssystem som främjar kontinuerlig bedömning och "learning-by-doing" i en miljö av närhet, tillgänglighet och realtidsinteraktion mellan läraren och eleven, genom informationsteknologi och kommunikation.
Undervisning-inlärningsprocessen utvecklas genom virtuella klassrum där eleverna har till sitt förfogande en undervisningsguide med planering av ämnet. Undervisningsmetodiken säkerställer inhämtande av kunskaper och professionella och personliga färdigheter genom ett system för kontinuerlig bedömning förkroppsligad i didaktiska aktiviteter, självutvärderingsfrågeformulär och ett personligt slutprov.
För att främja studerandes studier och träning utvecklas följande träningsåtgärder:
- Studera de didaktiska enheterna genom det didaktiska materialet som gjorts tillgängligt för studenten och utformat för onlinestudier: manualer, böcker, artiklar och annan bibliografi relaterade till de ämnen som studeras.
- Utveckla utbildningsaktiviteter genom antaganden, praktiska fall och frågeformulär, med hjälp av verktygen för onlineundervisningsplattformar.
- Genomför aktiviteter som involverar sökning och hantering av information.
- Förbered studier, rapporter, projekt som lanserar professionell kompetens.
- Erbjud en handledningsåtgärd till studentens permanenta förfogande som möjliggör en korrekt undervisning-inlärningsprocess, med hjälp av uppföljningsstrategier som online- eller telefonhandledning.
- Utveckla en utvärderingsprocess i kontinuerlig handling som möjliggör omorientering av inlärningsprocessen.
- Genomför läroplans- och extrakurser praktikplatser i specialiserade centra för att uppnå examens yrkeskunskaper.
- Främja forskningskapacitet genom didaktiska strategier såsom projektformulering, dataanalys, studie av resultat, dra av slutsatser och hantering av bibliografi.
- Utveckla muntlig presentationsförmåga och försvar av akademiska uppsatser med hjälp av möjligheterna med kontorsautomationslärarverktyg.
karriärmöjligheter
- Förvaltare av energianläggningar.
- Energieffektivitetsspecialist.
- Ansvarig för ledning av Energitjänstföretag.
- Revisor eller energikonsult för företag.
- Ingenjör specialiserad på energiprojekt och speciellt de som rör förnybar energi.
- Analytiker för att fastställa den ekonomiska livskraften för internationella energiprojekt.
- Tekniker och/eller chefer för förnybar energi och/eller energisparprojekt.