Master i vuxenutbildning och global förändring
Linköping University
Nyckelinformation
Campus läge
Linköping, Sverige
språk
Engelsk
Studieformat
Distansutbildning
Varaktighet
1 år
Takt
Deltid
Studieavgifter
SEK 94 600 / per year
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Aug 2024
Introduktion
Regeringar över hela världen uppmanar medborgare att träna och utbilda sig för att förbli konkurrenskraftiga i en uppkopplad värld. Kritiska diskurser om globalisering kräver förmågan att lära sig i situationer som spänner över stora kulturella och geografiska klyftor. Vårt program är för dig som vill förstå vuxenutbildning inom ramen för global förändring inom ett unikt digitalt lärandeformat som har vunnit internationellt hyllande.
Online lärande och masteruppsats
Detta masterprogram förbättrar studenternas förmåga att arbeta i en globaliserande värld och att utmana de traditionella perspektiven på globalisering. Vårt program är ett jämställt samarbete med University of British Columbia, Vancouver, Kanada och University of Western Cape, Kapstaden, Sydafrika. Alla kursaktiviteter kommer att ske inom en digital lärplattform, där du kommer att lära dig tillsammans med studenter från de deltagande universiteten i en global klass, vilket gör programmet verkligen internationellt. Kurserna innehåller ämnen som att placera sig i globalt lärande, vuxenutbildning: sammanhang och perspektiv, globalt/lokalt lärande och förståelse av forskning.
Våra studenter kan lära sig och undervisa globalt, använda globala anslutningsteknologier, förstå kunskapsbaserade samhällen och deras konsekvenser för lärande, förstå globaliseringsdiskurser, utveckla kulturell känslighet och känslighet och utveckla ett jämlikhetsperspektiv för att lära sig och omformulera sina egna yrkesutövningar. De kan också fortsätta sin akademiska karriär i ytterligare projekt.
Programmet vann 2005 Curriculum Innovation Award, tilldelat av kommissionen för professorer i vuxenutbildning vid American Association for Adult and Continuing Education och även The e-Learning Excellence Award (2015) vid den 14:e europeiska konferensen om e-lärande, som hölls i Hertfordshire Universitet, Storbritannien.
Urval kommer att baseras på akademiska betyg och Letter of Intent. Den sökande bör lämna in en avsiktsförklaring skriven på engelska, som förklarar varför de vill studera detta program (cirka 1000 ord). Brevet bör innehålla en sammanfattning av kandidatuppsatsen/projektet och en beskrivning av akademiska studier och arbetslivserfarenhet som är relevant för vuxenutbildning.
Antagningar
Läroplan
Programmet omfattar åtta kursmoduler, var och en med 7,5 högskolepoäng. Introduktionsmodulen behandlar integrering av kursen och leder fram till utvecklingen av ett förmågeomslag, som fortsätter under de två åren. Fyra av modulerna fokuserar på olika innehållsteman eller "perspektiv", utformade för att kunna tillämpas på studenter med intresse eller bakgrund i alla sammanhang. En modul fokuserar på forskningsmetoder och följs av ett forskningsprojekt vid de universitet där detta krävs för en magisterexamen. Om detta inte är tillämpligt ersätts forskningsprojektet med lokala valfria kurser, relevanta för programmet.
Namnet och sekvensen av kursmoduler över programmet visas nedan:
- Att lokalisera sig i Globalt lärande, del 1, 4,5 hp
- Vuxenlärande: Perspektiv och sammanhang, 7, 5 hp
- Arbete och lärande, 7,5 hp
- Fostering Learning in Practice, 7, 5 ECTS
- Understanding Research, 7,5 ECTS
- Globalt/Lokalt lärande, 7, 5 hp
- Att lokalisera sig i Globalt lärande, del II, 3 hp
- Forskar om vuxnas lärande: Projektarbete, 15 ECTS
Innehåll, presentationssätt, lärandemål och examination för varje kursdel beskrivs mer i detalj i separata kursöversikter.
Programresultat
Syftet är att ge en högkvalitativ masterexamen i vuxenlärande, som i både innehåll och process ger studenterna en inblick i globalisering och tvärkulturellt samarbete. Programmet bör också öka förståelsen för olika sammanhang och ge erfarenhet av att arbeta inom olika studiemöjligheter.
Syfte
Kunskap och förståelse
- att uppmuntra förståelse för gemensamma drag och skillnader mellan olika sammanhang för vuxenutbildning
- förstå kunskapsbaserade samhällen och konsekvenserna för lärande
- att utveckla förståelsen för globaliseringsdiskurserna
- att uppskatta det historiska sammanhanget för den nuvarande utvecklingen och länka dessa till ens egna praktikplatser
- att utmana ortodoxier i vuxeninlärningsteori och praktik
Färdigheter och förmågor
- lära sig att använda undervisnings- och inlärningstekniker globalt
- lära sig att lära sig och arbeta globalt
Värderingar och attityder
- att utveckla kulturella känslor och känsligheter
- att anta ett mångfacetterat jämställdhetsperspektiv på alla frågor som rör lärande
- att engagera sig i omformulering av sin egen yrkesutövning
- att skapa nätverk av relationer mellan länder och hjälpa till att etablera en global gemenskap av vuxna lärande utövare
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Efter avslutad tentamen kommer du att ha teoretisk kunskap om globaliseringen och dess effekter på olika platser. Denna kunskap som behövs när du arbetar i olika formella och informella vuxenutbildningsorganisationer.
Utexaminerade från programmet kommer att kunna: lära sig och undervisa globalt, använda global anslutningsteknik, förstå kunskapsbaserade samhällen och deras konsekvenser för lärande, förstå globaliseringsdiskurser, utveckla kulturella känslor och känsligheter och utveckla ett jämställdhetsperspektiv för att lära sig och omformulera sina egna yrkesmetoder.
Studenter kan också fortsätta sin akademiska karriär i ytterligare projekt.