MA i vuxenutbildning och global förändring
Linköping University
Nyckelinformation
Campus läge
Linköping, Sverige
språk
Engelsk
Studieformat
Distansutbildning
Varaktighet
4 terminer
Takt
Deltid
Studieavgifter
SEK 94 600 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Aug 2024
* endast till studenter utanför EU, EES och Schweiz
Introduktion
- Start: augusti 2021
- Studieplats: Distans
- Nivå: Andra cykeln
Regeringar över hela världen uppmanar medborgarna att träna och utbilda sig för att förbli konkurrenskraftiga i en ansluten värld. Kritiska diskurser om globalisering kräver förmåga att lära sig i situationer som omfattar stora kulturella och geografiska klyftor. Vårt program är för dig som vill förstå vuxenutbildning inom ramen för global förändring inom ett unikt format för digitalt lärande som har vunnit internationell uppskattning.
Online inlärning och masterprov
Detta masterprogram förbättrar elevernas förmåga att arbeta i en globaliserande värld och att utmana de traditionella perspektiv på globaliseringen. Vårt program är ett lika samarbete med universitet i Kanada och Sydafrika. Alla kursaktiviteter kommer att göras inom en digital inlärningsplattform, där du kommer att lära dig tillsammans med studenter från partneruniversiteten i en global klass, vilket gör programmet verkligen internationellt. Kurserna innehåller ämnen som att lokalisera sig i globalt lärande, vuxenutbildning: sammanhang och perspektiv, globalt / lokalt lärande och förståelse av forskning.
Våra kandidater kan lära sig och undervisa globalt, använda globala anslutande tekniker, förstå kunskapsbaserade samhällen och deras implikationer för lärande, förstå globaliseringsdiskurser, utveckla kulturella känsligheter och känsligheter och utveckla ett jämlikhetsperspektiv för att lära och omforma sina egna yrkesmässiga praxis. De kan också fortsätta sin akademiska karriär i ytterligare projekt.
Programmet vann 2005 Curriculum Innovation Award, utdelat av kommissionen för professorer i vuxenutbildning i American Association for Adult and Continuing Education och även The e-Learning Excellence Award (2015) vid den 14: e europeiska konferensen om e-learning, som hölls på Hertfordshire University, Storbritannien.
Urvalet kommer att baseras på akademiska betyg och en avsiktsförklaring. Den sökande bör lämna in en avsiktsförklaring skriven på engelska och förklara varför de vill studera detta program (cirka 1000 ord). Brevet ska innehålla en sammanfattning av kandidatuppsatsen / projektet och en beskrivning av akademiska studier och arbetslivserfarenhet som är relevant för vuxenutbildning.
Kursplan
Detta program är utformat för att förbättra utövarnas förmåga att arbeta i den globaliserande världen och att utmana de traditionella perspektiven av globalisering. Det kommer att göra detta genom att utveckla ett kritiskt perspektiv på globalisering och reflekterande och strategisk praxis. Det karakteristiska inslaget i programmet kommer att vara en dialektik mellan elevernas personliga upplevelse och de konceptuella resurserna i programmet. Detta innebär att kropparna av perspektiv och teorier, inklusive många områden inklusive vuxenutbildningsområdet, som elever kommer att komma i kontakt med.
Det finns ett tillväxtfält som rör ett globalt fenomen; utbildarnas inlärningsdimension och hur utövare agerar och konstruerar sina olika sammanhang. Denna mångfaldig grupp utövare står inför nya utmaningar, som åtföljer den accelererande globaliseringen av ekonomi, samhälle och kultur. Effekterna av globaliseringen kan beskrivas i termer av ekonomiska förändringar, i termer av nya former för kommunikation och nätverk, användning av ny teknik, arbeta över skillnader, etc. Dessa utmaningar inkluderar också krav på ökad effektivitet och produktivitet och komplexiteten i att främja social rättvisa och rättvisa.
Lärandekontekterna förändras som svar på globaliseringen och utövare på olika områden kommer att få konsekvenserna av detta. Lärandedimensionen kommer att bli en viktig funktion för många utövare. Instabilitet och förändring kommer att vara karakteristiska och utgör incitamenten att leta efter nya perspektiv för att hantera det okända. De färdigheter och kvaliteter som krävs kommer att vara nätverkskompetens, förmågan att arbeta med människor från andra kulturer. En annan dimension är också att kunna arbeta på avstånd, hantera nya kommunikationsformer och att främja virtuella samhällen.
Vuxna lär sig inom ett mångfald praktikområde, med många specialiteter; utveckling av mänskliga resurser, hälsovårdsutbildning, samhällsbaserad vuxenutbildning, yrkesutbildning, grundutbildning, etc. Utövare utför också en mängd olika roller, de är lärare, administratörer, beslutsfattare, underlättare för organisatoriskt lärande och så vidare. Andra utövare, t.ex. chefer, advokater och ingenjörer, har också en inlärningsdimension i sitt arbete. De lär sig och undervisar i sin dagliga praxis, ofta informellt och för övrigt.
Syfte
Målet är att tillhandahålla en högkvalitativ magisterexamen i vuxenlärande, som både i innehåll och process ger studenter insikt i globalisering och tvärkulturellt samarbete. Programmet bör också förbättra förståelsen för olika sammanhang och ge erfarenheten av att arbeta i olika studieformer.
Syfte
Kunskap och förståelse
- att uppmuntra förståelse för gemensamhet och skillnader mellan olika sammanhang för vuxenutbildning.
- förstå kunskapsbaserade samhällen och konsekvenserna för lärande.
- att utveckla en förståelse för globaliseringsdiskurserna.
- att uppskatta den historiska kontexten för den nuvarande utvecklingen och länka dessa till egna praktikplatser.
- att utmana ortodoxier i vuxenlärande teori och praktik.
Färdigheter och förmågor
- att lära sig att använda undervisning och lärande tekniker globalt.
- att lära sig att lära sig och arbeta globalt.
Värderingar och attityder
- att utveckla kulturella känslor och känsligheter.
- att anta ett mångfacetterat kapitalperspektiv i alla lärandefrågor.
- att engagera sig i omramning av egen professionell praxis.
- att skapa nätverk av relationer mellan länder och hjälpa till att skapa ett globalt samhälle av utbildare för vuxenutbildning.
Karriärmöjligheter
Efter den slutliga granskningen har du teoretisk kunskap om globaliseringen och dess effekter på olika platser. Denna kunskap behövs när du arbetar i olika formella och informella organisationer för vuxenutbildning.
Kandidater i programmet kommer att kunna: lära sig och undervisa globalt, använda globala anslutningstekniker, förstå kunskapsbaserade samhällen och deras implikationer för lärande, förstå globaliseringsdiskurser, utveckla kulturella känsligheter och känsligheter och utveckla ett jämlikhetsperspektiv för inlärning och omramning sin egen professionella praxis.
Studenter kan också fortsätta sin akademiska karriär i ytterligare projekt.
Ingångskrav
Kandidatexamen, motsvarande en svensk kandidatexamen, med huvudämne i utbildning, vuxenutbildning eller annat ämne som är relevant för området vuxenutbildning
eller
Kandidatexamen, motsvarande en svensk kandidatexamen, och ytterligare akademiska studier som är relevanta för vuxenutbildningsområdet
eller
Kandidatexamen, motsvarande en svensk kandidatexamen och ytterligare dokumenterad arbetslivserfarenhet om minst tre år inom vuxenutbildning.
Engelska, motsvarande engelska som uppnåddes i svensk gymnasieutbildning (engelska B / engelska 6).
Antagningar
Läroplan
Termin 1 (hösten 2024)
- LIVLD2 --- Att lokalisera sig i globalt lärande, del I --- 4.5
- 945A02 --- Vuxenutbildning: Perspektiv och sammanhang --- 7.5
- LIVLD4 --- Arbete och lärande --- 7,5*
Termin 2 (våren 2025)
- LIVLD4 --- Arbete och lärande --- 7,5*
Termin 3 (hösten 2025)
Preliminära kurser
- 945A05 --- Förstå forskning --- 7,5*
- LIVLD6 --- Globalt/Lokalt lärande --- 7.5
Termin 4 (våren 2026)
Preliminära kurser
- 945A05 --- Förstå forskning --- 7,5*
Stipendier och finansiering
Stipendier
Linköpings universitet (LiU) erbjuder ett begränsat antal stipendier till framstående internationella studenter. För vissa program och nationaliteter är det också möjligt att söka stipendium genom Svenska institutet. Det finns även andra finansieringsmöjligheter för studier i Sverige.
LiU:s internationella stipendium
LiU International Scholarship syftar till att stödja internationella magisterstudenter med betydande akademisk potential som är skyldiga att betala studieavgifter. Studieavgifterna för en student som tilldelas LiU International Scholarship sänks med 25, 50 eller 75%. Vi erbjuder ett begränsat antal av dessa stipendier till nya studenter.
Är jag berättigad att ansöka?
Studenter som har ansökt om masterprogram vid Linköpings universitet och som uppfyller samtliga följande villkor är berättigade att söka stipendium:
- du ansökte inom tidsfristen för den första antagningsomgången
- du har skickat in alla nödvändiga dokument inom tidsfristen
- du valde ett masterprogram vid Linköpings universitet som din första prioritet (rankad som nummer 1 av 4)
- du har blivit antagen till ditt förstahandsval i första anmälan om urvalsresultat (vanligtvis i början av april)
- du måste betala studieavgifter.
Stipendier för studier i Sverige
Svenska institutets stipendier
Statlig myndighet Svenska institutet (SI) erbjuder en mängd olika stipendier beroende på studienivå, land där du kommer ifrån och syftet med dina studier. Ansökningsperioden för SI-stipendierna varierar. Läs mer om SI-stipendierna och hur du ansöker på deras hemsida.
Övriga stipendier
Många föreningar, stiftelser och andra organisationer erbjuder stipendier eller resestipendier för studier i Sverige. Den officiella webbplatsen Studyinsweden.se har samlat en lista över resurser, där du kan leta efter stipendier som är öppna för studenter från många länder eller specifikt från ditt land.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Karriärmöjligheter
Efter avslutad tentamen kommer du att ha teoretisk kunskap om globaliseringen och dess effekter på olika platser. Denna kunskap behövs när du arbetar i olika formella och informella vuxenutbildningsorganisationer.
Kandidater från programmet kommer att kunna: lära sig och undervisa globalt, använda global anslutningsteknik, förstå kunskapsbaserade samhällen och deras konsekvenser för lärande, förstå globaliseringsdiskurser, utveckla kulturella känslor och känsligheter och utveckla ett jämställdhetsperspektiv för att lära sig och omformulera sina egna yrkesmetoder.
Studenter kan också fortsätta sin akademiska karriär i ytterligare projekt.