Sommarkurs i tjänstedesign för innovation
IED – Istituto Europeo di Design Barcelona
Nyckelinformation
Campus läge
Barcelona, Spanien
språk
Engelsk
Studieformat
Distansutbildning
Varaktighet
2 Veckor
Takt
Deltid
Studieavgifter
EUR 1 900
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Jul 2024
Introduktion
Varje dag är vi aktiva användare av olika typer av tjänster från det att vi vaknar tills vi somnar: när vi går till kontoret, till skolan, till snabbköpet eller till och med till ett sjukhus. Mycket ofta måste vi inse att dessa tjänster inte har utformats med tanke på användaren: dig! Service Design är en etablerad och framgångsrik innovationsmetodik som hjälper till att generera spännande och meningsfulla upplevelser för människor som dig.
Under de senaste decennierna har innovation och design främst fokuserats på produkter. Idag, i en ekonomi som drivs av informationsteknologi och immateriella varor, är tjänsten produkten. Att kunna skapa användbara och önskvärda tjänster blir den grundläggande kompetensen för företag och organisationer för att kunna förnya sig.
Värdet av tjänstedesign ligger i utvecklingen av innovativa lösningar som inte fanns tidigare eller i att göra redan befintliga tjänster betydligt bättre vad gäller önskvärdhet och effektivitet. Service Design skapar värde eftersom det består i att designa vad människor behöver och önskar.
Idealiska studenter
Den snabba sommarkursen är designad för proffs och chefer från alla branscher som vill fördjupa sig i praktiken av tjänstedesign. För att tilltala internationella deltagare hålls kursen på engelska.
Studentprofil
Denna professionella sommarkurs är designad för proffs, chefer och VD:ar, från alla branscher och alla avdelningar, som vill bli innovationsledare inom sina företag och kunna lösa komplexa problem i multidisciplinära team.
Professionellt arbete eller villig att arbeta på en strategisk nivå kommer att upptäcka att Service Design-principerna och -verktygen är kärnfunktioner för deras konkurrensfördelar. För att tilltala internationella deltagare kommer kursen att hållas på engelska.
Antagningar
Galleri
Läroplan
Formatera
Online, 3 veckor. Schema: måndagar till fredagar, från 7 juli till 24 juli.
Programresultat
Under fyra veckor kommer eleverna att vara praktiska helt fördjupade i att tillämpa de olika metoderna, teknikerna och verktygen för tjänstedesign. Eleverna kommer att lära sig hur man:
- Förstå nyckelelementen som möjliggör god service,
- Utforska varför, för vad, hur, med vem och för vem du ska designa en tjänst,
- Tillämpa de kritiska teknikerna för att definiera en värdefull tjänst,
- Skapa ett tjänstedesignkoncept med tanke på dess affärsstrategi,
- Kommunicera tjänstedesignkonceptet och nyckelerbjudandet genom en kort video.
För att tillämpa tjänstedesigntekniker kommer det att betraktas som industriutmaningar från studentens professionella intresse.