
Master in
Master i politisk kommunikation och samhälle ESPM – Brasil

Introduktion
Under hela denna Master kommer studenterna att vara beredda att:
- Utvärdera scenarier, diskutera några av de mest relevanta teman i det samtida samhället, i syfte att förstå dess huvudsakliga egenskaper och debatterna på modet;
- Förstå begreppen och bästa praxis för politisk kommunikation, känna till deras plattformar, tekniker och sätt att agera, för att genomföra dem effektivt och skapa strategier som skapar relevanta och positiva relationer med sina publik;
- Tillämpa det som lärts i verkliga situationer, beskriva metoder och använda det studerade innehållet i arbetskraven.
I en miljö av samarbete och utbyte kommer professorer och studenter att dela kunskap och erfarenheter så att alla skaffar sig kompetens att tillämpa inom området; Modulerna syftar till att utveckla studenten att agera tryggt i verkliga livet.
Idealiska studenter
för vem det är avsett
- Ansvarig för kommunikation (och marknadsföring) av parlamentariker, borgmästare och guvernörer i tjänst, som behöver hantera utmaningarna med imagebyggande och säkerställa en relevant dialog med befolkningen.
- Proffs som arbetar med digitala medier och vill fördjupa sig i tekniker (även offline) för kommunikation och marknadsföring i ett sociopolitiskt sammanhang.
- Konsulter, bland andra valkampanjproffs, som söker självsäkerhet och professionalisering av de strategier som används i valtävlingen, i syfte att skaffa kapacitet för analys, scenarieutvärdering, planering och genomförande.
- Byråer, kommunikations- och pr-kontor, konsultföretag som behöver utbilda sina proffs inom området politisk kommunikation.
- Kommunikations-, reklam- och marknadsföringsproffs som arbetar i kommersiella sammanhang, men vill skaffa nya kunskaper och färdigheter för att utöka sina möjligheter på marknaden och även för att berika sig intellektuellt.
- Sociala och politiska ledare, rådgivare som försöker utöka sin förmåga att förstå samhället och kommunicera med olika intressenter.
Läroplan
vad kommer du att lära dig
Disciplinerna kommer att bedrivas av professorer med erfarenhet inom området och som dominerar det teoretiskt-metodologiska ramverket för sina respektive teman. De kommer att presentera innehållet live via webbkonferens, vilket ger interaktion med studenter, bibliografiska referenser, fallstudier och relevanta koncept.
- Integrera disciplin
- Marknadsföring och politisk kommunikation: Introduktion och koncept
- Kommunikation och offentlig sfär: Habermasian Model and the Challenges of Current Times
- Differentiering i sociala nätverk: strategier, sammanhang, analys och innehåll
- Big Data och CRM
- Väljarbeteende i det samtida samhället
- Diskursanalys och konstruktion
- Valkampanj - Kommunikation och marknadsföring
- TV, radio och press
- Kvalitativa forskningsmetoder
- Storytelling, Transmedia Narratives och konstruktionen av politiska varumärken
- Demografisk social analys av det brasilianska samhället
- Demokratisk kultur, media och opinion
- Slutförande av kursarbete (TCC) *
*I slutet av kursen kommer studenterna att presentera kursavslutningsarbetet (TCC) personligen för en panel av professorer. Presentationen äger rum på en av ESPM-enheterna, i São Paulo, Rio de Janeiro eller Porto Alegre.
Programresultat
alumnprofil
Utexaminerade från Master i politisk kommunikation och samhälle förväntas ha följande kvalifikationer:
- Uppfatta och tillämpa bästa praxis för politisk kommunikation och marknadsföring, tänka på strategier, analyser och lämpliga verktyg som genererar resultat.
- Diskutera och analysera några av huvuddragen i det samtida samhället.
- Forma och leda engagerade team som söker resultat och agerar med allvar och iver inom de olika områdena marknadsföring och politisk kommunikation.
- Fatta beslut genom analytiska metoder och viktiga teoretiska referenser.