Universitets magisterexamen i undervisning i spanska som främmande språk
UDIMA - Universidad a Distancia de Madrid
Nyckelinformation
Campus läge
Madrid, Spanien
språk
Spanska
Studieformat
Distansutbildning
Varaktighet
12 månader
Takt
Deltid
Studieavgifter
EUR 5 460 / per course *
Ansökningstiden
18 Sep 2023
Tidigaste startdatum
25 Sep 2023
* priset för hela magisterexamen i en engångsbetalning
Introduktion
Det vetenskapliga, akademiska och professionella intresset för universitetets magisterexamen i att undervisa spanska som främmande språk härrör från den utmärkta internationella situationen för det spanska språket idag. Denna situation är förknippad med behovet av att utbilda expertlärare och kompetenta forskare som utvecklar en rad kvaliteter, kapaciteter och kompetenser som är nödvändiga för att effektivt kunna utföra sitt arbete i olika professionella miljöer: undervisning, akademisk ledning, redaktioner och konsulttjänster och konsulttjänster för företag eller företag institutioner som svarar mot de nuvarande behoven i ett alltmer flerspråkigt och mångkulturellt samhälle.
Det är en magisterexamen med växande akademiska och professionella förväntningar genom att tillhandahålla utbildningsprogrammet, uppdaterade teoretiska kunskaper och mycket användbara didaktiska färdigheter som garanterar framgång i professionellt arbete och underlättar integrationen på en arbetsmarknad med enorm internationell projektion. Dessutom, för de studenter som är intresserade av forskning, ger detta område eller fält de kunskaper och tekniker som krävs för att göra ett sådant engagemang möjligt.
För konfigurationen av magisterexamen enligt det nya utbildningsramverket har den nya normen som konfigurerar det nya systemet för anpassning till det europeiska området för högre utbildning beaktats: Kunglig förordning 1393/2007, av den 29 oktober [ändrad av Kungl. Dekret 861/2010, av den 2 juli (BOE av den 3 juli 2010) och genom kungligt dekret 99/2011, av den 28 januari (BOE av den 10 februari 2011)], som fastställer förordningen om officiell universitetsundervisning.
Master's Degree in Teaching Spanish as a Foreign Language är en officiell titel, studieplanen har publicerats i BOE nummer 45 den 20 februari 2018.
Denna utbildning är ackrediterad av Madri + d Foundation, eftersom den är en officiell universitetsexamen som gör det möjligt att erhålla, beroende på grunderna för varje ansökningsomgång, ett högre betyg i skalan för motståndet mot undervisning eller i offentliga förvaltningstävlingar.
riktar sig till
Universitetsexaminerade i grundutbildning, kandidatexamen eller diplom inom de olika områdena moderna språk, filologi, lingvistik, översättning, utbildningsvetenskap, humaniora, pedagogik och kommunikationsvetenskap och språkproffs som vill specialisera sig på att undervisa spanska som ett främmande språk.
De kan också komma åt det från andra universitetsexamina så länge som kandidaten har genomgått en utbildning relaterad till undervisning i främmande språk, har erfarenhet av att lära sig språk eller har erfarenhet som lärare i språkundervisning och kan bevisa det genom att medel av en fil med ämnen som godkänts eller certifierats av det centrum där han undervisar i klasser med minst 250 timmar, som lärare i ett främmande språk.
I händelse av att det finns kandidater vars modersmål inte är spanska, måste de ackreditera/certifiera en C1-nivå av kunskaper i spanska, av det europeiska referensramverket genom ett DELE-diplom från Instituto Cervantes eller motsvarande. I avsaknad av sådan ackreditering kommer det att krävas ett C1-test i spanska som genomförts av universitetet.
Mästarens huvudmål
Att utbilda kvalificerade yrkesverksamma inom området Undervisning i spanska som främmande språk, ge dem en praktisk och konkurrenskraftig profil som gör det möjligt för dem att utföra sitt professionella arbete på rätt sätt och med garanti för framgång, vilket underlättar deras integration på en arbetsmarknad med enorm internationell projektion .
Mastern är programmerad så att följande specifika vetenskapliga mål uppfylls:
- Utveckla positiva attityder och öppenhet för språklig och kulturell mångfald, främja interkulturell kommunikation, respekt för grundläggande rättigheter och för värdena i en kultur av fred och demokratiska värden.
- Tillhandahålla de grundläggande teoretiska kunskaperna inom området tillämpad lingvistik för undervisning i främmande språk och andraspråk.
- Att instruera i de mest relevanta aspekterna av de olika områdena för språkstudier av spanska (grammatik, pragmatik, semantik och fonetik och fonologi), utan att glömma ett förhållningssätt till den spanska kulturen genom rikedomen i dess litteratur, dess historia och dess konst.
- Tillhandahålla didaktiska verktyg och grundläggande metodologiska strategier, från programmering och organisering av arbetet i E/LE-klassrummet, i enlighet med elevernas intressen och egenskaper, till utformning av material eller användning av informations- och kommunikationsteknik. kommunikation som underlättar undervisningen eller ledningsuppgifter.
- Lär dig om de senaste teknikerna eller trenderna i undervisningen av spanskt språk, litteratur och kultur och lär dig om möjliga forskningsvägar om detta vetenskapliga område.
Undervisningssystem
UDIMA utbildningsmodellen är baserad på distansutbildning och använder sig intensivt av informations- och kommunikationsteknik (IKT) för att underlätta utbildningsprocessen.
UDIMA överväger att genomföra och, när så är lämpligt, övervinna olika typer av aktiviteter. De procentuella vikter som fastställts för att utvärdera aktiviteterna för varje ämne kommer att beskrivas i detalj i filen för varje modul eller ämne som ingår i undervisningsplaneringen och kommer att fastställas från det maximum och minimum som fastställs i följande tabell:
Deltagande i lärandeaktiviteter | 10-20 % |
kontroller | 10-20 % |
Kontinuerlig bedömningsaktiviteter (AEC) | 20-30 % |
Slutprov ansikte mot ansikte | 50-60 % |
TOTAL | 100% |
I alla ämnen följs studenten akademiskt genom kvalificering av didaktiska aktiviteter baserade på egenskaperna hos det europeiska området för högre utbildning.
karriärmöjligheter
Undervisningen i spanska som andraspråk dyker upp, mer och mer, som en professionell möjlighet med en enorm framtid. Cervantes-institutet, officiella språkskolor, offentliga och privata skolor utomlands, lektorat och stipendier vid utländska universitet, privata språkundervisningscentra, icke-statliga organisationer ... är några av de många professionella alternativen för spanska lärare. De funktioner som ska utföras relaterade till ovan nämnda yrkesmöjligheter kan anges i följande:
- Samordning och ledning av centra och institutioner.
- Center projektledning.
- Samordning, ledning och handledning av forskningsprojekt inom språk och tillämpad lingvistik.
- Pedagogisk rådgivare inom förlagsbranschen.
- Redaktionell projektkoordinator.
- Förberedelse av digitalt ELE-innehåll.
- Ansvarig för informationsteknik och multimediakommunikation.
- Ansvarig för kulturförvaltning i nationell och internationell sfär.
- Tekniker för europeiska och internationella förvaltningar.
- Kulturrådgivare i den latinamerikanska världen.