Universitetets magisterexamen i inkluderande utbildning, demokrati och kooperativt lärande

Allmänt

Programbeskrivning

Målet för befälhavaren är att utbilda proffs att utforma, genomföra och utvärdera interventionsförslag som syftar till att underlätta mångfald i inlärningsprocesser i sociala och pedagogiska miljöer för ökad integration av människor.

Befälhavaren ger kandidaterna utbildning i principer och modeller för teori och deltagande forskning som inkluderande, demokratisk och samarbetsinriktad utbildning bygger på, både i sociala och pedagogiska miljöer.

Likaså möjliggör magisterexamen att analysera faktorerna för social, kulturell mångfald och derivat av personliga förhållanden som fungerar som hinder. Det utgör också ett sätt att planera utbildningspraxis i skolan och sociala miljöer som inkluderar universella åtgärder för att stödja integration så att de fungerar som autentiska utbildnings- och lärande samhällen. Den tillhandahåller verktyg för läroplanplanering och personalisering , inkluderande utvärderingsprocesser som använder en kompetensram och utvecklingen av metodologiska och organisatoriska strategier baserade på kooperativt lärande som kan främja ett inkluderande och rättvist svar i klassrummet. I slutändan fokuserar mastergraden på hur man kan främja skapandet av inkluderande demokratiska och deltagande miljöer i skolan eller sociala miljöer.

Kandidater kommer att utbildas för att interagera i globala och internationella sammanhang för att identifiera behov och nya verkligheter som gör det möjligt att överföra kunskap till nuvarande eller nya professionella utvecklingsfält, med förmågan att anpassa sig och självleda i professionella och forskningsprocesser .

132814_kids-girl-pencil-drawing-159823.jpeg

  • ECTS: 60 poäng
  • Datum: från oktober till juni
  • Modalitet: online
  • Undervisningsspråk: spanska
  • Orientering: Professionell och forskning
  • Koordinator: Dr. José Ramon Lago (jramon.lago@uvic.cat)
  • Adresserad till: Universitetsexaminerade lärare i grundskoleutbildning, grundutbildning, social utbildning, pedagogik, psykopedagogik och psykologi eller andra universitetsexaminerade kopplade till utbildning och inkludering

Curriculum

moduler

  • Inkludering och uteslutning i utbildning och sociala och utbildningspolitiska åtgärder
  • Inkluderingsforskning
  • Inkludering i utbildningscentra och samhällen
  • Inkludering i klassrummet
  • Inkludering och individuella skillnader
  • Fallanalys och slutligt masterprojekt

tillgång

Allmänna åtkomstkrav

Du har tillgång till en universitetsexamen om du har:

  • en officiell spansk universitetsgrad (oavsett nivå och varaktighet)
  • en examen som utfärdats av en institution för högre utbildning från en annan stat som är medlem i det europeiska området för högre utbildning, som i det utfärdande landet tillåter tillgång till magisterutbildningar.
  • en utländsk universitetsgrad från det europeiska området för högre utbildning, utan att kräva full homologation, utbildningsnivå motsvarande en statlig officiell universitetsgrad och som i ursprungslandet ger möjlighet att få tillgång till forskarutbildning.

Förutom de allmänna åtkomstkraven har varje master vissa specifika behörighetskrav och urvalskriterier.

Förkunskapskrav

  • Uppfylla kraven för undervisning i obligatorisk gymnasieutbildning, baccalaureate eller yrkesutbildning eller för att få tillgång till kvalificerad utbildning.
  • Har titeln examensexamen i lärare i förskoleundervisning, lärare i grundskolan, social utbildning eller examen i pedagogik, psykopedagogik, psykologi eller motsvarande universitetsgrad.

Universitetet i Vic förbehåller sig rätten att inte undervisa magistern om det minsta antalet studenter inte är registrerat.

urvalskriterier

När antalet ansökningar om tillgång till personer som uppfyller kraven är större än antalet undervisningsplatser, kommer följande meriter att tillämpas för att välja kandidater som kommer att bli antagna:

  • Yrkeserfarenhet relaterad till magisterexamen: 30 poäng.
  • Graden av föregående examens lämplighet: ha MU i obligatorisk gymnasieutbildning och Baccalaureate, yrkesutbildning och språkundervisning eller Certificate of Pedagogical Aptitude: 20 poäng.
  • Akademisk referens av tidigare studier: 20 poäng
  • Kunskap om ett tredje språk: 10 poäng
  • Rörlighet under tidigare studier: högst 10 poäng
  • Uppgift om mål, med uppgift om kandidatens personliga motivation och de mål som har lett till att han söker en plats i befälhavaren: 10 poäng

Förregistreringskalender

förregistrering

1: a perioden: från 18 mars till 16 september 2020

Antagning / uppdrag

  • 1: a perioden: mellan 11 och 15 maj 2020
  • 2: a perioden: mellan 3 och 10 juni 2020
  • Tredje perioden: mellan 1 och 8 juli 2020
  • 4: e perioden: mellan 3 och 9 september 2020
  • 5: e perioden: mellan 18 och 23 september 2020

registrering

  • Tillåtet 1: a perioden: 25-29 maj 2020
  • Tillåtet 2: a perioden: från 16 till 23 juni 2020
  • Tillåtet 3: a perioden: från 15 till 22 juli 2020
  • Tillåtet 4: e perioden: från 15 till 22 september 2020
  • Tillåtet 5: e perioden: från 28 september till 2 oktober 2020

Antagningsperioderna efter den första kommer endast att ske om det finns lediga platser.

Kandidater som slutför förregistrering den sista dagen av den fastställda perioden kommer att ha en extra dag att lägga fram väntande dokumentation.

karriärmöjligheter

  • Lärare och professorer i utbildningscentra, särskilt knutna till professionella profiler med uppmärksamhet på mångfald.
  • Psykologer och pedagoger som arbetar inom utbildnings-, social-, hälso- och / eller samhällstjänster
  • Socialpedagoger som ingriper i institutioner eller tjänster som syftar till att hjälpa människor som av personliga, sociala, kulturella eller könsskäl är utsatta för utestängning.
  • Forskare, direktörer för tjänster eller tekniker inriktade på utveckling av forskning eller policy för utbildning eller social integration.
Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

Universitat de Vic - Central University of Catalonia emerged from a regional and citizens’ initiative to continue with a university tradition that goes back to the Middle Ages. UVic-UCC is a public un ... Läs mer

Universitat de Vic - Central University of Catalonia emerged from a regional and citizens’ initiative to continue with a university tradition that goes back to the Middle Ages. UVic-UCC is a public university under private management. Läs mindre