Inledning
Den svenska spelindustrin växer snabbt och behovet av marknadsförare och kommunikationspersonal med relevant kunskap inom området är stort. Utöka din kompetensuppsättning och få nya kompetenser inom spelmarknadsföring.
Futuregames Games Marketer är en ny diplomkurs utvecklad i nära samarbete med den svenska spelindustrin - för att ge dig den kompetens du behöver för att börja arbeta inom marknadsföring och kommunikation i en spelstudio eller annat spelrelaterat företag. Kursen är utformad för alla som arbetar inom kommunikation eller marknadsföring idag och vill gå in i spelbranschen och relaterade områden. När du är klar blir du en attraktiv ny nyckelspelare för ett av de många spelföretagen i Sverige och utanför.
Spelindustrin i Sverige ökade med 33% 2018 och kommer att fortsätta växa. Svenska spelstudior behöver mer spelmarknadsföringstalang för att fortsätta växa och tävla globalt men har för närvarande svårt att hitta rätt kompetens i Sverige.
Changemaker Educations och Futuregames , tillsammans med samarbetspartners spelstudior, är stolta över att presentera en ny 15-veckors online-diplomkurs i spelmarknadsföring. Den första i sitt slag i Sverige. Futuregames Games Marketer är högre yrkesutbildning (YH-utbildning) och studenter är berättigade till CSN.
ONLINE ÖPPET HUS I Futuregames SVERIGE, 2 MARS 17.30 (CET)En kväll full av inspiration och information om alla våra program på Futuregames Sweden
Stockholm - Boden - Skellefteå - Karlstad
Vi börjar klockan 17.30 (CET) med en presentation av våra program för spelkonst, spelprogrammering, speldesign, indiespel, mobilspeldesign, UX och QA / speltestning på våra fyra skolor över hela Sverige. Efter introduktionen har du chansen att ställa frågor till våra elever och lärare om de specifika program som du är mest intresserad av. Evenemanget är helt online, så vi välkomnar alla, var som helst att gå med!
Datum: 2 mars 2021
Tid: 17.30 (CET)
Plats: Online - länk till evenemanget skickas ut via e-post dagen innan
REGISTRERA HÄR !Få nya färdigheter inom spelmarknadsföringGenom att delta i Futuregames Games Marketer kommer du att lära dig mer om spelbranschen, spelmarknadsföring och gamification som en kommunikationsmetod. Du lär dig praktiskt av branschpersonal om varumärkes- och produktmarknadsföring inom spelindustrin, vikten av User Acquisition-strategier och konsumentinsiktsmetoder, samt App Store Search Optimization (ASO) för att växa en spelapps framgång på mobilappen. butiker. I slutet av kursen kommer du att arbeta med att sätta upp en marknadsföringsplan för ett spel för att visa upp din nya kunskap inom spelmarknadsföring och få coachning och feedback direkt från branschpersonal.
Kursen kommer att hållas på distans med föreläsningar och coachning tillgängliga online. Två online-föreläsningar kommer att hållas varje vecka och studiegrupper bestående av 3-4 studenter kommer att inrättas för att arbeta med kursuppgifter under hela kursen. I början av kursen kommer individuella studieplaner att upprättas för varje student. Kursen avslutas med en till två dagar med presentationer, coachning och en avslutning på vår skola på Södermalm i Stockholm. (Ansvarsfriskrivning: det fysiska mötet i slutet av kursen kan förändras till följd av nya rekommendationer från folkhälsomyndigheten (Folkhälsomyndigheten)).Uppskolning för kommunikationspersonalKursen riktar sig till dem som redan arbetar inom kommunikation och / eller marknadsföring, men som vill ta nästa steg med fokus på spelrelaterade branscher. Medan många yrkesverksamma inom kommunikation ser färre arbetstillfällen till följd av pandemin och kan stå utan jobb eller uppdrag, är spelindustrin blomstrande och behöver mer talang.
Futuregames Games Marketer är ett tillfälle att förbereda dig för spelindustrin som en värdefull medarbetare och / eller konsult. Efter femton veckor har du fått ny kompetens inom spelbranschens metoder och roller som "Produktmarknadsföring", "Användarförvärv" och "App Store Optimization".”Den svenska videospelsindustrin är livlig, mångsidig och växer, och svenska spelföretag behöver mer mångsidig marknadsföringstalang för att stödja lokal och internationell tillväxt. Idag finns det inte tillräckligt många marknadsförare med spelbranscherfarenhet i Sverige, vilket innebär att vi för Star Stable ofta fyller vårt marknadsföringsteam med erfaren talang från utlandet. Den globala marknaden för videospel trender till en bransch på 160 miljarder dollar under det kommande året, där Sverige har mer än 300 spelutvecklingsstudior som skapar innehåll för en global publik. Att bygga ett större, mer erfaret ekosystem för spelmarknadsföringskunskap i Sverige är ett fantastiskt tillfälle för branschen ”.
- Tabitha Hayes, Chief Marketing Officer, Star Stable Entertainment.Futuregames har utsetts till den näst bästa skolan i världen inom spelutveckling två år rakt av The Rookies. Nu utökar vi vårt fokus för att täcka fler nyckelroller inom spelbranschen. Behovet av fler proffs för marknadsföring av spel har bekräftats av marknadsföringspersonal vid ledande spelstudior som Star Stable, Avalanche Studios Group, Paradox Interactive, Raw Fury och Fast Travel Games.Futuregames spelmarknadsförare erbjuder digOnlineutbildning - med en möte på plats i slutet av kursen på en av våra knutpunkter / skolor i Stockholm, Boden, Karlstad eller SkellefteåInspirerande föreläsningar av professionella spelindustrinTräningsmaterialMentoring av människor i branschenKursplan:Introduktion till spelindustrin, spelmarknadsföring och spelifiering, 5 YHP
Varumärkes- och produktmarknadsföring, 10 YHP
UA / User Acquisition & Consumer Insight, 10 YHP
ASO - App Store Search Optimization, 10 YHP
Projekt - Marknadsplan, 15 YHPEfter avslutad kurs kommer du att ha ny kompetens och färdigheter inom:Metoder och verktyg relaterade till rollen som spelmarknadsförare inom spelbranschen
Användningen av produkt- och användaranalys inom spelbranschen
Kunskap för att utveckla marknadsföringsmeddelanden och aktiviteter anpassade till målgrupper
Användningen av App Store-sökoptimering för att öka ett spel eller annan apps sökbarhet och konversationsfrekvens på mobila marknadsplatser
Förmågan att utveckla och implementera marknadsföringsplaner för ett spel eller annan spelrelaterad produktVad behöver jag ansöka om?Eftersom föreläsningarna kommer att vara på engelska krävs Eng 6 / B eller motsvarande kunskaper.
Dessutom krävs minst två års yrkeserfarenhet för att vara antagen till kursen. Med relaterad menar vi erfarenhet inom kommunikations- och / eller marknadsföringsområdet.
Ladda upp ditt examensbevis från gymnasiet, CV / personligt brev eller andra certifikat som visar din erfarenhet inom kommunikation och / eller marknadsföring.
Särskilt test för urval av sökande
Om antalet berättigade sökande överstiger antalet tillgängliga platser på kursen kommer ett urval att göras baserat på ett speciellt test (speciellt prov) bestående av 6 frågor.
Testet är frivilligt och kommer att göras. Att svara på frågorna nedan ökar dina chanser att bli antagna till utbildningen. Vi har för närvarande 30 lediga platser. Testet består av sex frågor och är en självbedömning. Tänk på dina tidigare erfarenheter och kunskaper som är relevanta för kursen. Det skriftliga provet kan ge högst 30 poäng.
Det skriftliga testet laddas upp tillsammans med din ansökan på YH-antagning.se som en PDF och ska namnges enligt följande: förnamn_efternamn
Lycka till!
frågor
Dina svar ska vara så korta och insiktsfulla som möjligt. Högst en halv A4 per fråga och högst fem (5) sidor totalt (med en teckenstorlek på 11 poäng). Om det finns områden du inte har varit i kontakt med tidigare behöver du inte svara på den / dessa frågor.Vilken tidigare erfarenhet / kunskap har du om spel och / eller gamification?
Vilken tidigare erfarenhet / kunskap har du om marknadsföringsstrategier?
Vilken tidigare erfarenhet / kunskap har du om produktanalys?
Vilken tidigare erfarenhet / kunskap har du av marknadsanalys?
Vilken tidigare erfarenhet / kunskap har du om App Store-sökoptimering och / eller sökmotoroptimering?
Varför vill du bli accepterad till 'Games Marketer' på Changemaker Educations / Futuregames ?