Master of Arts i utvecklingsstudier

Allmänt

Programbeskrivning

Det syftar till att professionalisera dem som redan arbetar i utveckling eller andra för vilka ett e-lärande program verkar mer passande. Det erbjuder en gedigen akademisk bas inom utvecklingsstudier.

Eleverna lär sig om relevanta teorier som är nödvändiga för att kritiskt reflektera över aktuell praxis inom utvecklingsbiståndet. Praktiska kompetenser främjas genom kurser som projektplanering, övervakning och utvärdering. Akademisk kompetens inom forskningsmetoder och skrivförmåga möjliggör en fortsättning i en vetenskaplig karriär.

Programmets specifika värde ligger i studentkroppens mångfald och ligger i möjligheten att bokstavligen bedöma internationella frågor genom virtuell samlärning med studenter från hela världen.

Tillträde

Krav

  • Kandidatexamen i samhällsvetenskap, humaniora eller andra relaterade områden
  • Engelska kunskapstest (t.ex. TOEFL) eller en kandidatexamen som undervisas på engelska
  • Erfarenhet av utvecklingssamarbete

Tidsram

  • 6 terminer (120 poäng)
  • Intag endast under sommarsemestern
  • Endast e-lärande moduler
  • Ansökan från oktober 2020 till februari 2021
  • Kurser börjar i mars 2021
  • Språket engelska

Undervisningsavgifter

  • 1999, - EUR per termin
  • Studenter som registrerar sig 2021 betalar endast 999 för de två första terminerna

Ansökan

Den formella ansökan börjar i oktober 2020. Skriv till Dr. Jill Philine Blau om du är intresserad.

Innehåll

  • Teorier om utveckling
  • Utvecklingsindustri och arv
  • Utveckling av ekonomi
  • Fattigdomsanalys och socialt skydd
  • Folkhälsa i utvecklingsländer
  • Religion och utveckling
  • Fred och konfliktforskning
  • Metoder för empirisk social forskning (kvalitativ och kvantitativ)
  • Akademisk skrivande och presentationskunskaper
  • Karriärutveckling
  • Planering, förvaltning och utvärdering av utvecklingsprojekt
  • Katastrofhantering och insatser
  • Hållbarhet, tillväxt och resurspolitik
  • Globalisering och global styrning
  • Migration och utveckling
  • Intersektionalitet och utveckling mellan könen
  • Markanvändning, markrättigheter och utveckling
  • Övervakning och utvärdering
  • Forskningsorienterad magisteruppsats

Specialisering i ett koncentrationsområde är möjligt.

föreläsare

Dr. Kwaku Arhin-Sam - Regissör | Friedensau Institut för utvärdering

Kwaku Arhin-Sam är en postdoktoral forskare med intresse för utvärdering av intervention, internationell migration och migrationsstyrning, integration och tillhörande politik. Han leder för närvarande Friedensau Institute for Evaluation och ser sig själv som en bro mellan akademiker och praktik. Han har undervisat, forskat och arbetat i Ghana, Tyskland, Nigeria, Haiti, Ukraina, Albanien och Thailand.

Han har arbetat som policy- / expertkonsult för German Council on Foreign Relations (DGAP), Mercator Dialogue on Migration and Asylum (MEDAM) och Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ). Sedan 2012 har Kwaku arbetat som ett externt projekt / programutvärderare för flera organisationer, inklusive Adventistiska utvecklings- och hjälporganisationen (ADRA) och UNHCR, FN: s flyktingbyrå. Han är en alumn vid Friedensau Adventist University och har varit gästföreläsare i Friedensau sedan 2013. Kwaku är en afropolitan och medlem i African Studies Association of Africa och Africa-Europe Group for Interdisciplinary Studies (AEGIS).

Dr. Jill Philine Blau - Föreläsare / forskare | Skolan för samhällsvetenskap

Jill Philine Blau är forskardoktor i utvecklingsstudier och samordnar detta magisterprogram. Hon har undervisat och forskat i Tyskland, Ghana och Etiopien. Hennes forskning tittar främst på gränssnittet mellan feminism, pastoralism och naturligt allmänt. I detta program undervisar hon vidare på arv från biståndsindustrin samt kompetensbaserade kurser som akademisk skrivning, retorik och deltagande projektplanering. Innan hon återvände till forskning var hon chef för avdelningen för internationell politik vid Heinrich-Böll-stiftelsen samt i förvaltningsrådet för OWEN eV och tyska kvinnors säkerhetsråd. Hon började sin karriär inom utveckling och arbetade för GIZ och Federal Ministry of Economic Cooperation and Development.

Professor Dr. Daniel Bendix - Professor i global utveckling | Skolan för samhällsvetenskap

Daniel Bendix är professor för global utveckling. Han har tidigare undervisat och forskat i Berlin, Manchester, Jena och Kassel. Hans forskning fokuserar på kolonialmakt inom utvecklingspolitiken, reproduktiv hälsa och befolkningspolitik, postutveckling i norr och gränsöverskridande aktivism mot utvisning och markgrepp. I detta magisterprogram undervisar han bland annat i utvecklingsteori och folkhälsa. Han är medlem i nätverket Afrique-Europe-Interact och i Glokal, en Berlin-baserad förening för postkolonial utbildning.

Professor Dr. rer. pol. Ulrike Schultz - professor i utvecklingssociologi och ekonomi | Skolan för samhällsvetenskap Programledare MA Internationella samhällsvetenskap (utvecklingsstudier) Vice dekanus | Skolan för samhällsvetenskap

Ulrike Schultz är professor i utvecklingssociologi och chef för heltidsprogrammet för utvecklingsstudier i Friedensau. Innan hon kom till Friedensau undervisade hon i Berlin, Bochum och Khartoum. Hennes huvudsakliga forskningsområden är migration, flykting- och rörlighetsstudier, kön och korsning. I sitt nuvarande forskningsprojekt tittar hon på tillhörighet och medborgarskap i samband med migration i de två Sudan. Hennes regionala fokus ligger i Nordöstra Afrika och Östafrika. Särskilt intresse för hennes akademiska liv ligger i samarbetet med universitet i det så kallade Global South. Hon genomförde workshops och sommarskolor i Sudan, Ghana, Nigeria och Myanmar. I detta magisterprogram ansvarar hon för könen och migrationskurserna, modulen för socialt skydd och undervisar på kvalitativa metoder, vilket är en annan passion i hennes akademiska karriär.

Professor Dr Thomas Spiegler - professor i sociologi och empirisk samhällsforskning | Skolan för samhällsvetenskap dekan | Skolan för samhällsvetenskap

Thomas Spiegler är professor i sociologi och metoder för samhällsforskning (och dekanus för skolan för socialvetenskap) vid Friedensau Adventist University . Hans huvudsakliga forskningsområde är utbildningens sociologi med fokus på pedagogiska ojämlikheter. I detta magisterprogram lär han ut metoder för social forskning och statistik. En av hans passioner är att förklara statistik så lättförståelig som möjligt. Han har precis publicerat en ny lärobok om det på tyska och hoppas snart kunna arbeta med en mer global version på engelska.

Annette Witherspoon, MA - universitetslektor

Saijue Annette Witherspoon är doktorand inom utvecklingssociologi. Hon har undervisat, forskat och arbetat i Tyskland, Liberia, Mali, Burkina Faso och Madagaskar. Hennes nuvarande forskning analyserar maktförhållanden i jordbruksvärdekedjor är en del av ett större tvärvetenskapligt hållbart markanvändningsprojekt värd vid universitetet i Göttingen, Tyskland. Under hela sin karriär har Witherspoon stannat vid korsningen av forskning och praktik.

Hon har haft möjlighet att frilansa med Adventist Development and Relief Agency (ADRA) och Mercy Corps inom områdena programmering, projektövervakning, utvärdering och efterlevnad, samordning av nödsituationer och snabb forskningsverksamhet under Ebola-utbrottet 2014. Ms Witherspoon är en aluminiumoxid från Friedensau Adventist University och har sedan 2014 tjänstgjort som gästföreläsare i magisterprogrammet. Hon erbjuder seminarier och workshops i kurserna för deltagande projektplanering och folkhälsa.

Senast uppdaterad Sep 2020

Keystone-stipendium

Upptäck möjligheterna du får med vårt stipendium

Om skolan

Friedensau has been a place of education since 1899. On 19 November 1899 the institute that preceded the university, the “Industry and Mission School”, commenced operations with just seven pupils in v ... Läs mer

Friedensau has been a place of education since 1899. On 19 November 1899 the institute that preceded the university, the “Industry and Mission School”, commenced operations with just seven pupils in very basic conditions. The school was housed in an old mill on the Ihle river, mentioned for the first time in 1306. Läs mindre