Master i kommunikation för utveckling

Allmänt

Läs mer om det här programmet på institutionens hemsida

Programbeskrivning


Kommunikation för utveckling är ett tvärvetenskapligt fält för studier och praktik som kombinerar studier om kultur, kommunikation och utveckling och integrerar dem med praktiskt fältarbete. Den undersöker användningen av kommunikation - både som ett verktyg och som ett sätt att artikulera processer för social förändring - inom globaliseringens sammanhang.

I detta program, där studieformen strävar efter att vara gynnsam för kursinnehållet, ligger framsteg i gruppdynamiska processen såväl som i kurserna. Ämnets tvärvetenskapliga karaktär innebär att samma innehåll ska ge djup kunskap för studenter med olika bakgrund. En viktig poäng med denna pedagogiska strategi är att samla olika erfarenheter. Gruppens mångfald bör göra det möjligt för studenter att fördjupa sina kunskaper om sin egen majoritet och få en tillräcklig överblick baserad på andra studenters akademiska bakgrund och praktiska erfarenheter. Detta gör att de kan arbeta både tvärvetenskapligt och transkulturellt i sina framtida yrken.

Organisation

Kommunikation för utveckling är ett halvtidsstudie. Studieformen är en kombination av levande seminarier och kommunikation på webben. Seminarierna (2-3 dagar) är obligatoriska och består av föreläsningar, diskussioner och workshops. För utländska studenter som inte fysiskt kan delta är det möjligt att följa seminarierna online. Mellan seminarierna genomför eleverna uppgifter individuellt och i grupp.

I detta program, där studieformen strävar efter att vara gynnsam för kursinnehållet, ligger framsteg i gruppdynamiska processen såväl som i kurserna. Ämnets tvärvetenskapliga karaktär innebär att samma innehåll ska ge djup kunskap för studenter med olika bakgrund. En viktig poäng med denna pedagogiska strategi är att samla olika erfarenheter. Gruppens mångfald bör göra det möjligt för studenter att fördjupa sina kunskaper om sin egen majoritet och få en tillräcklig överblick baserad på andra studenters akademiska bakgrund och praktiska erfarenheter. Detta gör att de kan arbeta både tvärvetenskapligt och transkulturellt i sina framtida yrken.

Det finns en tydlig utveckling under programmets gång, inom det specifika ämnet ”Kommunikation för utveckling.” Under det första året får studenterna en omfattande överblick över globalisering och en systematisk inventering av hela fältet. Under det andra året följer studenter specialkurser som avslutas med ett självständigt projekt som koncentrerar sig på ett av fältets delområden.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad program ska studenten visa:

  • förståelse för de sociala och kulturella konsekvenserna av globaliseringsprocesser genom en fördjupad studie av specifika fallstudier av kommunikation för utveckling / social förändring i deras lokala, regionala och globala sammanhang,
  • fördjupad kunskap om olika metoder - från analys av texter till etnografi och handlingsforskning - med analyser av kommunikation, inlärningsprocesser / pedagogik och kulturella förhållanden. Dessa metoder inkluderar till exempel post-koloniala perspektiv på teori och identitetsbildning,
  • kunskap om viktiga teorin inom kommunikation och kulturstudier (såsom deltagande kommunikation, semiotik och diskursanalys) och deras integration med och praktisk tillämpning i kommunikation för utvecklingsprocesser,
  • en förståelse för internationellt utvecklingssamarbete och dess nyckelaktörer inom multi-, bi- och ensidiga handlingsområden, samt förmågan att analysera aktuella utvecklingstrender, deras medling (inbäddad i en mängd olika strategiska diskurser och kommunikation) och praktisk tillämpning , och
  • förståelse för flera av följande generiska teman.
    • Styrning, medborgarskap och den offentliga sfären
    • Media och konflikt / fredskommunikation
    • Identitetspolitik och sociala rörelser
    • Hälsa, miljö och hållbar utveckling
    • Konst, kulturarv och social förändring
Färdigheter och förmåga

Efter avslutad program ska studenten visa:

  • förmåga att integrera kunskap och att analysera, utvärdera och hantera komplexa fenomen och situationer inom området Kommunikation för utveckling, även med begränsad tillgång till information,
  • förmåga att självständigt analysera media- och kulturföremål och artikulera betydelsen av medier och kultur - inklusive ny informations- och kommunikationsteknik - för global utveckling och social förändring,
  • skicklighet för att utvärdera kommunikativa program ur ett globalt och lokalt utvecklingsperspektiv och att kunna omvandla denna analys till praktik under svåra förhållanden och med få resurser,
  • förmåga att självständigt identifiera och formulera forskningsfrågor och planera och med hjälp av adekvata metoder utföra kvalificerade uppdrag inom givna tidsramar,
  • förmåga att både vetenskapligt analysera och praktiskt implementera data och erfarenheter som har samlats in av studenten själv,
  • förmåga att använda avancerad kritisk källanalys vid insamling av data, särskilt på internet,
  • förmåga att, både i muntlig och skriftlig form, tydligt presentera och diskutera sina slutsatser, såväl som den kunskap och argumentation som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • sådana färdigheter som krävs för att delta i forsknings- eller utvecklingsarbete, eller för att arbeta i andra kvalificerade yrken inom området Kommunikation för utveckling.
Kritiska färdigheter och tillvägagångssätt

Efter avslutad program ska studenten visa:

  • förmåga att bedöma inom området Kommunikation för utveckling, med beaktande av relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, och att visa en medvetenhet om etiska aspekter i relation till forskning och utvecklingsarbete,
  • insikter om forskningens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för dess användning,
  • förmåga att kritiskt reflektera över de olika delarna av kommunikationsprocessen och sin egen roll som kommunikatör eller medlare,
  • kapacitet för gränsöverskridande samarbete och interkulturell dialog, och följaktligen kritisk självreflektion av sin egen bakgrund och maktposition, inklusive reflektion över etiska frågor i relation till hans / hennes arbete, och
  • förmåga att identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sitt eget lärande.
perspektiv

Kön, etnicitet / migration mättar hela programmet men är särskilt utmärkta i kurserna Media, Globalisering och utveckling och kommunikation, Media och kulturanalys. När det gäller miljöperspektivet betonar Kommunikation för utveckling lokala initiativ och deltagande på gräsrotsnivå för att uppnå hållbar utveckling.

Ingångskrav

  1. Graden av kandidatexamen eller motsvarande.
  2. Motsvarande engelskkurs B i svenska gymnasieskolan.
Senast uppdaterad Nov 2020

Om skolan

Malmö University strives to be part of society at every level. Whether that is regionally, nationally or globally, its focus is making the world a better and fairer place.

Malmö University strives to be part of society at every level. Whether that is regionally, nationally or globally, its focus is making the world a better and fairer place. Läs mindre