Master i kommunikation för utveckling
Malmö University
Nyckelinformation
Campus läge
Malmö, Sverige
språk
Engelsk
Studieformat
Distansutbildning
Varaktighet
2 år
Takt
Deltid
Studieavgifter
SEK 135 000 / per course *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
02 Sep 2024
* helavgiftsavgift
Introduktion
Kommunikation för utveckling är ett tvärvetenskapligt fält för studier och praktik som kombinerar studier om kultur, kommunikation och utveckling och integrerar dem med praktiskt fältarbete. Den undersöker användningen av kommunikation - både som ett verktyg och som ett sätt att artikulera processer för social förändring - inom globaliseringens sammanhang.
I detta program, där studieformen strävar efter att vara gynnsam för kursinnehållet, ligger framsteg i gruppdynamiska processen såväl som i kurserna. Ämnets tvärvetenskapliga karaktär innebär att samma innehåll ska ge djup kunskap för studenter med olika bakgrund. En viktig poäng med denna pedagogiska strategi är att samla olika erfarenheter. Gruppens mångfald bör göra det möjligt för studenter att fördjupa sina kunskaper om sin egen majoritet och få en tillräcklig överblick baserad på andra studenters akademiska bakgrund och praktiska erfarenheter. Detta gör att de kan arbeta både tvärvetenskapligt och transkulturellt i sina framtida yrken.
Organisation
Kommunikation för utveckling är ett halvtidsstudie. Studieformen är en kombination av levande seminarier och kommunikation på webben. Seminarierna (2-3 dagar) är obligatoriska och består av föreläsningar, diskussioner och workshops. För utländska studenter som inte fysiskt kan delta är det möjligt att följa seminarierna online. Mellan seminarierna genomför eleverna uppgifter individuellt och i grupp.
I detta program, där studieformen strävar efter att vara gynnsam för kursinnehållet, ligger framsteg i gruppdynamiska processen såväl som i kurserna. Ämnets tvärvetenskapliga karaktär innebär att samma innehåll ska ge djup kunskap för studenter med olika bakgrund. En viktig poäng med denna pedagogiska strategi är att samla olika erfarenheter. Gruppens mångfald bör göra det möjligt för studenter att fördjupa sina kunskaper om sin egen majoritet och få en tillräcklig överblick baserad på andra studenters akademiska bakgrund och praktiska erfarenheter. Detta gör att de kan arbeta både tvärvetenskapligt och transkulturellt i sina framtida yrken.
Det finns en tydlig utveckling under programmets gång, inom det specifika ämnet ”Kommunikation för utveckling.” Under det första året får studenterna en omfattande överblick över globalisering och en systematisk inventering av hela fältet. Under det andra året följer studenter specialkurser som avslutas med ett självständigt projekt som koncentrerar sig på ett av fältets delområden.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad program ska studenten visa:
- förståelse för de sociala och kulturella konsekvenserna av globaliseringsprocesser genom en fördjupad studie av specifika fallstudier av kommunikation för utveckling / social förändring i deras lokala, regionala och globala sammanhang,
- fördjupad kunskap om olika metoder - från analys av texter till etnografi och handlingsforskning - med analyser av kommunikation, inlärningsprocesser / pedagogik och kulturella förhållanden. Dessa metoder inkluderar till exempel post-koloniala perspektiv på teori och identitetsbildning,
- kunskap om viktiga teorin inom kommunikation och kulturstudier (såsom deltagande kommunikation, semiotik och diskursanalys) och deras integration med och praktisk tillämpning i kommunikation för utvecklingsprocesser,
- en förståelse för internationellt utvecklingssamarbete och dess nyckelaktörer inom multi-, bi- och ensidiga handlingsområden, samt förmågan att analysera aktuella utvecklingstrender, deras medling (inbäddad i en mängd olika strategiska diskurser och kommunikation) och praktisk tillämpning , och
- förståelse för flera av följande generiska teman.
- Styrning, medborgarskap och den offentliga sfären
- Media och konflikt / fredskommunikation
- Identitetspolitik och sociala rörelser
- Hälsa, miljö och hållbar utveckling
- Konst, kulturarv och social förändring
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad program ska studenten visa:
- förmåga att integrera kunskap och att analysera, utvärdera och hantera komplexa fenomen och situationer inom området Kommunikation för utveckling, även med begränsad tillgång till information,
- förmåga att självständigt analysera media- och kulturföremål och artikulera betydelsen av medier och kultur - inklusive ny informations- och kommunikationsteknik - för global utveckling och social förändring,
- skicklighet för att utvärdera kommunikativa program ur ett globalt och lokalt utvecklingsperspektiv och att kunna omvandla denna analys till praktik under svåra förhållanden och med få resurser,
- förmåga att självständigt identifiera och formulera forskningsfrågor och planera och med hjälp av adekvata metoder utföra kvalificerade uppdrag inom givna tidsramar,
- förmåga att både vetenskapligt analysera och praktiskt implementera data och erfarenheter som har samlats in av studenten själv,
- förmåga att använda avancerad kritisk källanalys vid insamling av data, särskilt på internet,
- förmåga att, både i muntlig och skriftlig form, tydligt presentera och diskutera sina slutsatser, såväl som den kunskap och argumentation som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- sådana färdigheter som krävs för att delta i forsknings- eller utvecklingsarbete, eller för att arbeta i andra kvalificerade yrken inom området Kommunikation för utveckling.
Kritiska färdigheter och tillvägagångssätt
Efter avslutad program ska studenten visa:
- förmåga att bedöma inom området Kommunikation för utveckling, med beaktande av relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, och att visa en medvetenhet om etiska aspekter i relation till forskning och utvecklingsarbete,
- insikter om forskningens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för dess användning,
- förmåga att kritiskt reflektera över de olika delarna av kommunikationsprocessen och sin egen roll som kommunikatör eller medlare,
- kapacitet för gränsöverskridande samarbete och interkulturell dialog, och följaktligen kritisk självreflektion av sin egen bakgrund och maktposition, inklusive reflektion över etiska frågor i relation till hans / hennes arbete, och
- förmåga att identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sitt eget lärande.
perspektiv
Kön, etnicitet / migration mättar hela programmet men är särskilt utmärkta i kurserna Media, Globalisering och utveckling och kommunikation, Media och kulturanalys. När det gäller miljöperspektivet betonar Kommunikation för utveckling lokala initiativ och deltagande på gräsrotsnivå för att uppnå hållbar utveckling.
Ingångskrav
- Graden av kandidatexamen eller motsvarande.
- Motsvarande engelskkurs B i svenska gymnasieskolan.
Antagningar
Läroplan
Vad du kommer att lära dig
Kärnkurserna under det första året triangulerar begreppen internationell utveckling genom att engagera sig med nyckelord som globalisering, kultur, deltagande eller medialisering.
Virtuella grupparbeten, korta genomgångsuppgifter samt längre uppsatser och presentationer hjälper eleverna att gå vidare genom kursen, få kontakt med sina kamrater och utforska olika aktivitetsbaserade lärandeformat.
Individuell feedback från ComDev-teamet samt längre undervisningsseminarier och workshops avrundar klassrumsupplevelsen för eleverna.
Det andra året består av en praktisk, bloggbaserad ICT4D-modul, en forskningsmetodikkurs och en uppsatskurs. ComDev uppmuntrar studenter att utföra empiriskt fältarbete, reflektera över sin praktik och utforska alternativa format för att komplettera sina MA-examensprojekt.
Kort sagt, ComDev främjar lagarbete och underlättar utbyte av kunskap och olika perspektiv bland studenter.
Det är också möjligt att lägga till ytterligare ett års heltidsstudier till kärnan, tvåårig, deltidsexamen genom att göra kurser om kommunikationsplanering, en valfri praktikplats och ett utökat examensarbete.
Organisation
Kommunikation för utveckling är ett utbildningsprogram på halvtid. Studieformen är en kombination av direktsända seminarier och webbaserad kommunikation. Seminarierna, som pågår i två till tre dagar, är obligatoriska och består av föreläsningar, diskussioner och workshops. För utländska studenter som inte kan närvara fysiskt är det möjligt att följa seminarierna online. Mellan seminarierna genomför studenterna uppgifter individuellt och i grupp.
I detta program, där studieformen strävar efter att främja kursinnehållet, ligger progressionen såväl i den gruppdynamiska processen som i själva kursarbetet. Ämnets mångvetenskapliga karaktär gör att samma innehåll ska ge fördjupade kunskaper för elever med olika bakgrund. En stor fördel med detta pedagogiska tillvägagångssätt är att det sammanför olika erfarenheter.
Ett fokus på gruppmångfald gör att eleverna kan fördjupa sina kunskaper om sitt huvudämne samt få en tillräcklig överblick över ämnet baserat på andra studenters akademiska bakgrund och praktiska erfarenheter. Detta kommer att göra det möjligt för dem att kunna arbeta på både tvärvetenskapliga och transkulturella sätt, oavsett deras framtida yrke.
Frågor som genus, etnicitet och migration mättar hela programmet men lyfts särskilt fram i kurserna Medier, Globalisering och utveckling och kommunikation, Medie- och kulturanalys. När det gäller miljöperspektiv betonar programmet lokala initiativ och delaktighet på gräsrotsnivå som syftar till att uppnå en hållbar utveckling.
Det finns en tydlig utveckling under programmets gång, inom området kommunikation för utveckling. Under det första året får eleverna en samlad översikt över globaliseringen och en systematisk inventering av hela fältet. Under det andra året följer studenterna specialiserade kurser innan de genomför ett självständigt projekt som koncentrerar sig på ett av fältets delområden.
Innehåll
Hösten 2024 – termin 1
- Media, globalisering och utveckling (KK620C), 15 hp, obligatoriskt
Våren 2025 – termin 2
- Kommunikation, kultur och medieanalys (KK621C), 15 hp, obligatorisk
Hösten 2025 - Termin 3
- Mediestrategier och -metoder (KK629A), 15 hp, obligatorisk
Våren 2026 – termin 4
- Kommunikation för utveckling: Examensarbete (KK624D), 15 hp, obligatoriskt
Programresultat
Kunskap och förståelse
För att få en magisterexamen i Kommunikation för utveckling ska studenten demonstrera
- En förståelse för de sociala och kulturella konsekvenserna av globaliseringsprocesser genom en fördjupad studie av specifika fallstudier av kommunikation för utveckling/social förändring i deras lokala, regionala och globala sammanhang
- Fördjupad kunskap om en mängd olika metoder -- från analys av texter till etnografi och aktionsforskning -- engagera sig i analyser av kommunikation, lärandeprocesser/pedagogik och kulturella förhållanden. Dessa metoder inkluderar ämnen som postkoloniala perspektiv på teori och identitetsbildning
- Kunskap om viktiga teorier inom kommunikation och kulturstudier (såsom deltagande kommunikation, semiotik och diskursanalys), och deras integration med och praktisk tillämpning i kommunikation för utvecklingsprocesser
- En förståelse för internationellt utvecklingssamarbete och dess nyckelspelare inom multilaterala, bilaterala och unilaterala verksamhetsområden, såväl som förmågan att analysera aktuella utvecklingstrender, deras medling (inbäddad i en mängd olika strategiska diskurser och kommunikation) och praktisk tillämpning
- En förståelse för flera av följande generiska teman: styrning, medborgarskap och den offentliga sfären; media och konflikt/fredskommunikation; identitetspolitik och sociala rörelser; hälsa, miljö och hållbar utveckling; och konst, kulturarv och social förändring
Kompetenser och färdigheter
För att få en magisterexamen i kommunikation för utveckling ska studenten visa:
- Förmåga att integrera kunskap och att analysera, utvärdera och hantera komplexa fenomen och situationer inom området kommunikation för utveckling, även med begränsad tillgång till information
- Förmågan att självständigt analysera media och kulturella artefakter och formulera vikten av medier och kultur – inklusive ny informations- och kommunikationsteknik – för global utveckling och social förändring
- Förmågan att utvärdera kommunikativa program ur ett globalt och lokalt utvecklingsperspektiv, och att kunna omsätta denna analys i praktiken när man står inför svåra förhållanden med få resurser
- Förmåga att självständigt identifiera och formulera forskningsfrågor, planera och med hjälp av adekvata metoder utföra kvalificerade uppdrag inom givna tidsramar
- Förmåga att både vetenskapligt analysera och praktiskt implementera data och erfarenheter som samlats in av studenten
- Möjligheten att använda avancerad kritisk källanalys vid insamling av data, särskilt online
- Förmåga att, både i muntlig och skriftlig form, tydligt presentera och diskutera sina slutsatser samt den kunskap och argumentation som ligger till grund för dessa slutsatser i dialog med olika grupper
- Den kompetens som krävs för att delta i forsknings- eller utvecklingsarbete, eller för att arbeta i andra kvalificerade yrken inom området kommunikation för utveckling
Utvärdering och tillvägagångssätt
För att få en magisterexamen i kommunikation för utveckling ska studenten visa:
- Förmåga att göra bedömningar inom området Kommunikation för utveckling, med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, samt visa medvetenhet om etiska aspekter av forsknings- och utvecklingsarbete
- Insikter om forskningens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för dess användning
- Förmåga att kritiskt reflektera över de olika delarna av kommunikationsprocessen och hans/hennes roll som kommunikatör eller medlare
- Förmåga till gränsöverskridande samarbete och interkulturell dialog, och följaktligen kritisk självreflektion av hans/hennes bakgrund och maktposition, inklusive reflektion över etiska frågor kring hans/hennes arbete
- Förmåga att identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sitt lärande