Magisterexamen i utbildning och informationsteknik och kommunikation

Universidad de La Laguna

Programbeskrivning

Läs den officiella beskrivningen

Magisterexamen i utbildning och informationsteknik och kommunikation

Universidad de La Laguna

Det övergripande målet för denna magisterexamen i pedagogik och IKT kan definiera i vid bemärkelse, såsom utbildning av experter med fördjupade kunskaper och färdigheter för att undersöka: undervisning-lärande med stöd av IKT och utvecklas genom program virtuella miljöer utbildning och pedagogiska innovationsprojekt på ICT i formella utbildningsinstitutioner (både skol- och universitets) och icke-formell design och utveckling av pedagogisk programvara, online läromedel, digitalt innehåll och pedagogiska program distribueras genom media och digital teknik.

Genom denna magisterexamen utexaminerade som pedagogik, lärare, social Utbildare, psykolog, kommunikation eller Computer Engineer kan specialisera sig på akademisk och forskarutbildning och kommunikationsteknik.

motivering titel

ICT eller informationsteknik och kommunikation (Internet, mobil, Web 2.0, sociala nätverk, e-post, videospel, augmented reality, ...) har brutit sig in alla områden i vårt liv som ställer nya former och kommunikationsprocesser och kulturella uttryck. Idag surfar på nätet, att veta hur man söka nödvändig information, skicka och ta emot e-post, kommunicera interactivamenteen realtid eller fördröjd genom dator med andra människor i sociala nätverk, det vill säga att skapa mutimedia dokument för distribution via webben eller via bloggar, wikis eller andra sociala medier verktyg är bland annat kunskaper och färdigheter som varje medborgare måste behärska för att kunna fungera på ett intelligent sätt i nya miljöer och utrymmen som utgör den digitala tekniken.

Parallellt, är den pedagogiska aktiviteten påverkas också av expansionen av IKT. Dessa begrepp stunder som lärande, pedagogiska multimedia, digitalt innehåll, virtuella campus, edublog, utbildningsportal, distansundervisning, virtuell lärmiljö, pedagogiska program, spelifiering lärande, utbildning, sociala nätverk, e-portföljer, personliga inlärningsmiljöer ( PLE), MOOCs, allestädes närvarande och osynliga lärande, bland många andra, är bevis på att digital teknik är en realitet i praktiken utbildning.

Idag nästan alla offentliga förvaltningen ansvarar för skolväsendet, något universitet, alla privata utbildningsföretag, en sammanslutning eller grupp undervisning, har tekniska hjälpmedel som gör det möjligt för dem att erbjuda och utveckla stöd i användningen av IT-verksamheten ... Således användningen av digital teknik för utbildningsändamål är en ekonomisk sektor som för ett decennium, växer ständigt.

Profil på- och avstigning

Idealisk elevprofil

Mästaren är öppen för alla akademiker, men framför allt riktar sig till studenter från Utbildningsvetenskapliga fakulteten, University Schools of Education, och andra universitetscentra som deltar i utbildningen av lärare och / eller undervisning på alla utbildningsnivåer och tekniska skolor för informatik. Föredragna är grader av:

  • Magisterexamen i Early Childhood Education
  • Masterexamen i grundskolan
  • Grad av pedagogik
  • Grad av social utbildning
  • Examen i utbildning,
  • Examen i Educational Psychology
  • Diploma in Social Education
  • Mästare titlar i dess olika former (förskola, grundskola, Främmande språk, idrott, musikpedagogik, Speech)
  • tekniska ingenjörer
  • Akademiker i datateknik
  • Examen i datateknik
  • Masters i lärarutbildningen i gymnasieutbildning, studentexamen, yrkesutbildning och Språkundervisning
  • Övriga meriter som styrker forskarutbildning inom utbildningsområdet

Dessutom, för att erbjudas på distans, denna Master öppnar också sina dörrar för studenter från andra spanska universiteten i ovanstående kvalifikationer, men framför allt studenter från latinamerikanska länder.

Graduate profil

Avsikten är att denna magisterexamen specialiserad akademisk få de kunskaper och färdigheter som gör det möjligt att bedriva forskning inom områden som:

  • Utbildnings forskningscentra (observatorier, stiftelser, universitet)
  • Utgivare av läroböcker och undervisningsmaterial
  • Företag eLearning och distansundervisning
  • kreativa företag och utvecklare av applikationer
  • utbildningsförvaltningen: CEPS, offentliga skolor, etc.
  • privata skolor
  • Elearning enheter eller skåp i både offentliga och privata universitet
  • Virtual Campus någon utbildningsnivå
  • Medieföretag (tidningar, radio, tv, bio) och underhållningsbranschen (videospel)
  • Emprendenduría utbildnings Internet
  • Skåp och studiecentra på IKT och media
  • Skåp pedagogiska kulturella centra som bibliotek, museer, etc.

Detta Masters i utbildning och informationsteknologi och kommunikation är 60 poäng (48 obligatorisk 12 Examensarbete), och på grund av sin forskningsinriktning, ger tillgång till en doktorsavhandling.

Syften

  • Förstå de teoretiska grunderna för effekt och användning av informationsteknik och kommunikation (IKT) i utbildningen.
  • Tillämpa kunskaper för att planera och genomföra IKT utbildning båda formerna för klassrumsundervisning och avstånd samt skapandet och utvecklingen av pedagogisk programvara och digitalt innehåll.
  • Applicera metodologiska och vetenskapliga för design och utveckling av pedagogiska forskningsprojekt om effekterna och användningen av IKT i olika sammanhang och utbildningsinstitutioner kunskap.

Competencies

  • Förstå grunderna i de fenomen som är involverade i utbildningsprocesser med IKT i utbildningsinstitutioner både blended learning och avstånd.
  • Vet de processer och metoder för organisation, ledning och administration av sociala nätverk, webbportaler, sociala medier och andra digitala resurser utbildningsinstitutioner.
  • De rutiner för att använda och utveckla planer för IKT-forskning inom alla områden och läroanstalt.
  • Syntetisera kunskap för att utforma material eller digitalt utbildningsinnehåll inom privata företag och offentliga institutioner.
  • Tillämpa kunskaper för att planera och utvärdera program eller innovationsprojekt.
  • Educational IKT för offentliga förvaltningar, privata skolor eller icke-formella utbildningsinstitutioner (bibliotek, museer, icke-statliga organisationer).
  • Tillämpa grundläggande kunskap för att utveckla programvara, webbportaler och verktyg, program och pedagogiska spel.
  • Tillämpa kunskaper för att planera och utvärdera program för lärarutbildning inom IKT på alla utbildningsnivåer (förskola, grundskola, gymnasium, universitet) samt icke-formella lärare och kulturförmedlare.
  • Tillämpa kunskap att planera genomförande och utvärdering av IKT-projekt i någon läroanstalt eller organisation.
  • Utforma ett forskningsprojekt inom Educational Technology, utveckla och förbereda slutrapporten av densamma.
  • Applicera kunskap till utbildning i entreprenörskap inom ICT och utbildning.
  • Att känna till grunderna i datorer, telekommunikation och programvaruteknik och pedagogiska program.
  • Förstå grunderna i sociokulturella och pedagogiska effekterna av IKT i dagens värld.
  • Vet och använda olika verktyg, program, pedagogisk programvara, Web 2.0 verktyg och sociala nätverk för utbildningsändamål.

Vägledning och handledning

Efter urvalsprocess av studenter, kommer master akademisk kommitté vara ansvarig för att utföra tilldelningen av en handledare som kommer att följa studenten under hela den tid Mästaren. Academic handledare kommer att bli en universitetsprofessor av Master som kommer att ha som huvuduppgift att stödja elevens inlärningsprocessen genom handledning. De viktigaste funktionerna som skall utföras av den akademiska handledaren är:

  1. Att planera och organisera lärande;
  2. Ge eleverna oberoende inlärningsstrategier;
  3. Bidra till att lösa de problem som uppstår.

Eftersom Master är avlägsen, kommer stöd för studenter ske genom tre olika sätt med hjälp av olika kanaler eller Internetverktyg:

  • Å ena sidan genom webbplatsen eller Master officiella hemsida kommer att vara gratis och öppen tillgång. På samma information om egenskaperna hos Master, kraven och tillträdeskriterier, program eller läroplan, kostnaden kommer fakulteten att distribueras, etc. SitioWeb i att inte bara textdokument, men även multimediapresentationer och förklarande / reklam videoklipp av Master kommer att ingå.
  • Genom virtuellt klassrum som konfigurerar en viss virtuell utrymme Master utbildningen kommer att vara privat, eftersom de bara kan få tillgång till samma studerande och deltagande lärare. Denna virtuella rymden eLearning kommer att ligga på det virtuella Campus vid universitetet i La Laguna som förvaltas av UDV. Enheten för Virtual Teaching (UDV) har olika handlingslinjer relaterade främst för att stödja den virtuella undervisningen vid universitetet, utforskar utbildningsmöjligheter av IKT och tillgängliga resurser för att införliva dem som verktyg för användning av universitetsvärlden, vilket leder till förbättrad kvalitet undervisning och forskning. Den UDV stödjer och ger all infrastruktur för att skapa virtuella klassrum och alla utrymmen som krävs för korrekt utveckling av Master i form av distansundervisning. Bland dem är användningen av LMS (Moodle) av inspelningsstudior och video hosting ULLMedia samt stöd för sin tekniska personal.
  • Genom olika resurser och öppna verktyg för Web 2.0, särskilt sociala nätverk. I denna mening är avsett att främja användningen av både lärare och student kommunikationsnät (Twitter, Google+, Facebook) tillsammans med andra digitala publicerings utrymmen som Youtube, Vimeo, Slideshare, Pearltrees, etc. egna och sluten sociala nätverk kommer också att skapas för deltagare i Master genom Edmodo plattformen.

externa metoder

Denna master avser inte utförandet av externa rutiner.

Examensarbete

Denna modul kommer att bestå av varje elev att utveckla, genomföra och utvärdera ett pedagogiskt forskningsprojekt, pedagogiska insatser med IT och / eller utveckling av digitala läromedel eller programvara som utvecklats educativos.Se ändamål under det andra kvartalet.

Utvecklingsprocessen av denna modul innebär att slutföra följande uppgifter:

  • Val och planeringsarbete fråga eller problem.
  • Genomförande och / eller utveckling av handlingsplanen.
  • datainsamling och utvärdering av resultat.
  • Beredning av slutrapporten av den praxis som utvecklats.
  • Presentation och försvar av rapport till domstol antingen personligen, antingen via Internet.

Det förväntas att konfigurera tre huvudteman eller områden beroende på vilken typ av arbete som ska utföras, såsom:

  • Pedagogiska innovationsprojekt samt integrering av IKT i utbildningsorganisationer.
  • Design och utveckling av virtuell undervisning-lärande miljöer.
  • Skapande av digitala läromedel och applikationer för utbildningsändamål.
Denna skola erbjuder program i:
  • Spansk
Varaktighet & Pris
Denna kurs är Online
Start Date
Startdatum
Sept. 2019
Duration
Varaktighet
1 år
Heltid
Information
Deadline
Locations
Spanien - Santa Cruz de Tenerife, Canary Islands
Startdatum : Sept. 2019
Sista anmälningsdag Kontakt Skolan
Slutdatum Kontakt Skolan
Dates
Sept. 2019
Spanien - Santa Cruz de Tenerife, Canary Islands
Sista anmälningsdag Kontakt Skolan
Slutdatum Kontakt Skolan