MBA i internationell konsultverksamhet
Horizons University
Nyckelinformation
Campus läge
Paris, Frankrike
språk
Engelsk
Studieformat
Distansutbildning
Varaktighet
1 - 1 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 3 890 / per year
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Introduktion
Konsulter har blivit vanliga inom multinationella företag under de senaste decennierna. Istället för att anställa "generiska" utbildare för att hjälpa till att uppfylla sina mål, har företag bestämt att frilansspecialister kan tillhandahålla mer riktade, anpassade och toppmoderna utbildningsaktiviteter för sina anställda inom en mängd olika områden, inklusive mänskliga resurser utveckling, teknik, kulturella relationer, kommunikationsförmåga, ledarutveckling och andra nyckelområden. Detta program ger en pragmatisk förberedelse för studenter som vill finslipa sina konsultkunskaper för att tävla i en global konsultmiljö som kräver deras talanger.
Antagningar
Läroplan
Strukturen för en typisk kurs kommer att kräva att studenterna läser material som tillhandahålls av universitetet, studerar relaterat material och utför personlig forskning om utvalda ämnen. Bekräftelse av lärande kan fastställas via uppsatser, projekt, frågesporter eller tentor.
- MBA540: Att leda de samtida globala organisationerna. Denna kurs ger en introduktion till väsentliga ledningskoncept som vanligtvis är relaterade till den samtida globala miljön. Studenter introduceras till gränssnittet mellan företag och kultur, inklusive ämnen inom mångfald, förändringsledning, företagsmedborgarskap och interpersonell kommunikation med affärsintressenter, teamdynamik och globaliseringsprocesser.
- MBA541: Business Analytics. Denna kurs utrustar studenten att bedriva affärsforskning med en mängd olika kvantitativa och kvalitativa mått. Ämnen inkluderar provtagningstekniker, hypotestestning, korrelation, regressionsanalys, datautvinning, klusteranalys, tidsserieforskning, tillförlitlighet och validitet, fallstudier, affärsstatistisk programvara och skriva forskningsrapporter.
- MBA542: Mångfald och inkludering: Denna kurs utforskar grunderna för mångfald och inkludering som en del av den moderna arbetsplatsens kontext. Teorier, forskning och tillämpning av mångfald och inkludering behandlas från en mängd olika institutionella perspektiv som är relevanta för dagens globala miljö.
- MBA550: Varumärke och rykte. Den här kursen täcker ämnena för varumärkesbyggande av sin repertoar av konsult-/utbildningsfärdigheter och att utveckla ett etiskt, trovärdigt och kompetent rykte inom det internationella konsultsamfundet. Tonvikten läggs på självutveckling och kompetensmarknadsföring för ett brett spektrum av konsulttalanger.
- MBA551: Konsultpraxis. Den här kursen är ett pragmatiskt tillvägagångssätt för att utveckla och leverera ett brett utbud av konsulttekniker inom områden som utveckling av mänskliga resurser, teknikträning, teamutveckling, målsättning, motivation, mellanmänskliga relationer och andra populära ämnen som ofta efterfrågas av ledningen.
- MBA552: Customer Design Thinking. Den här kursen fördjupar sig i processen att bekanta sig med kunder och förstå kundernas behov, önskemål och förväntningar. Tonvikten läggs på konsult-klient kommunikationsprocesser, både explicita och implicita, och strategier för att uppnå en meningsfull, effektiv rapport som leder till gemensamma mål.
- MBA553: Fallstudier. Den här kursen presenterar en serie fallstudier av verkliga och hypotetiska konsultsituationer, som visar upp olika problem, problem, processer och lösningar som har varit framgångsrika i konsultpraxis. Eleverna kommer att bli ombedda att "simulera" sina reaktioner på olika scenarier för att lösa konsultproblem.
- CCC506: Tvärkulturell kommunikation. Denna kurs undersöker de grundläggande konstruktioner som utgör kulturers olika kommunikationsstilar och normer. Forskningen av framstående kulturforskare som Geert Hofstede och Fons Trompenaars utgör grunden för att förstå och anpassa sig till den uppsjö av kulturbaserade beteenden som finns på den samtida globala arbetsplatsen.
- MBA 569: Examensarbete.
Programresultat
Efter att ha genomfört detta program ska studenten kunna:
- Identifiera nyckelområden som kräver konsulttjänster, samtidigt som de erkänner sina egna kvalifikationer för att fylla dessa behov.
- Skapa konsultmaterial som lämpar sig för olika ledningsrelaterade konsultprojekt, särskilt inom områdena utveckling av mänskliga resurser, kommunikation och ledning.
- Utveckla färdigheter i att interagera med alla nivåer av MNC-ledning och personal, externa intressenter och kunder involverade i företagets inflytande.