Master i Sports Management and Administration (Online)

Allmänt

Programbeskrivning

Mästarens namn Online Master i Sports Management and Administration
Kursstart April 2020
varaktighet 12 månader
språk Lektioner undervisas på spanska. Vissa material och masterclasses är dock på engelska.

Framläggande av Master

Strukturen för sportbranschen är komplex. Denna online-mästare kommer att erbjuda eleven verktyg och färdigheter så att han känner till denna struktur och kan spåra den väg han vill följa för sin professionella framtid inom denna sektor.

Under magisterexamen, och tack vare rekommendationen från en av mina professorer, började jag arbeta i en byrå som representerar idrottare.
Serly meade
SMS-student

Idrottsverksamheten baserar sina intäkter på flera axlar som genomgår grundläggande omvandlingar:

  • Den mest traditionella driften av idrottsarenan (stadion, arena) är att migrera från transaktionsmodeller baserade på ansikte mot ansikte till modeller som domineras av försäljning av digitala kanaler. Det är också nödvändigt att ta hänsyn till andra anläggningar som utgör branschen som gym, simbassänger, friidrott (privat eller offentligt ägt) och som också behöver förvaltningsmodeller som garanterar deras inkomst.
  • Organisering och hantering av evenemang tar en mycket avgörande roll inför ett samhälle som i allt högre grad deltar i idrottsevenemang och där det finns en boom i sunda livsstilsvanor. Händelserna med deltagande eller försäljning av biljetter, återkommande eller punktlig spridning och du måste veta hur du placerar dem för korrekt marknadsföring och hantering. Många av dessa evenemang ger en ekonomisk inverkan i området med besök av idrottare från olika delar av världen. Sportsturism upplever också en guldålder.
  • Intäkter som härrör från utnyttjande av audiovisuella rättigheter har ökat exponentiellt på grund av ökad konkurrens, globalisering och ökningen av windows och möjliga sändningskanaler. Audiovisuella rättigheter har i många fall blivit den huvudsakliga inkomstkällan för klubbar och förbund, med den dubbla aspekten av att bli en lättnad för företagens ekonomi, men samtidigt ett stort beroende. Men vad händer med mindre egenskaper? Att skapa fans från nya sociala medier och kunna tjäna pengar på dem är den stora utmaningen.
  • Å andra sidan har förvaltningen av idrottsvarumärket och varumärkesföreningen och sponsringsavtalen också påverkats av tekniska förändringar och härledda sociala förändringar. Sponsorns behov har utvecklats dramatiskt de senaste åren. Det är därför viktigt att definiera en sponsringsstrategi som maximerar tillgängliga tillgångar.

Online Master in Sports Management and Administration utbildar studenter att ha en solid tillgång till sportindustrin, som har ansvarspositioner i sportenheter, marknadsföringsbyråer, sponsrar varumärken, anläggningar eller evenemangsarrangörer.

Tack vare dem, som har erkänts av IOK som den bästa hittills har Barcelona positionerat sig som en av de städer med mer tradition i sommarspelen 1992. Barcelona är hem för FC Barcelona, ​​fotbollsklubben med fler fans runt om i världen, värd många internationella evenemang motor och segling, och är säte för Euroleague Basketball, MotoGP och företag som Mediapro spelar en nyckelroll produktions- och audiovisuella sporträttigheter.

Att ta Online Master in Sports Management på SMS Barcelona, erbjuder en unik möjlighet att leva den upplevelsen och ha de bästa proffsen i branschen.

"SMS-magisterexamen riktar sig till människor som brinner för idrott och som är tydliga att deras yrkesmässiga framtid går igenom det."
Francesc Cruces
Akademisk chef för Master in Sports Management and Administration

mål

Huvudsyftet med detta program är:

  • Förstå pelarna i sportindustrin, få en tydlig vision av inträdesvägarna för varje pelare och förstå förvaltningsstrategier.
  • Träna eleverna att fatta strategiska beslut och ledningsbeslut inom idrottsbranschen och ge nödvändigt sammanhang och erfarenheter.
  • Känner till sportföretagens särdrag och förstå skillnaderna mellan olika länder och regioner.
  • Ge praktisk erfarenhet av att lösa verkliga fall av branschen i samarbete med företag och institutioner i sektorn.
  • Utveckla elevernas färdigheter och förmågor att hantera projekt inom olika områden inom idrottsbranschen.
  • Förstå juridiska och etiska ramar som styr idrottsvärlden och dess konsekvenser för företag.

Rekommenderad profil

Detta magisterexamen riktar sig till universitetsexaminerade från Europa och spansktalande länder som har följande profil:

  • Kandidater eller examen i: Ekonomiska vetenskaper Företagsadministration och ledningsrätt, Idrottsvetenskap, Marknadsföring, Kommunikation, Kommersiell ledning
  • Kandidater som inte har en universitetsgrad kan presentera sitt kandidatur som bevisar en lägsta yrkeserfarenhet på 3 år inom idrottssektorn, i ansvarspositioner. I det här fallet kommer antagningsavdelningen att validera kandidatens lämplighet och hans tillåtlighet.

Curriculum

Obligatoriska ämnen ECTS
Strategisk vision inom sportsektorn
Sportmarknadsföring och sponsring
Ekonomisk, finansiell och finansiell förvaltning
Lag på idrottsområdet
Organisation och ledning av sportevenemang
Faciliteter och affärsledning på idrottsplatsen
Innovation och omvandling inom sportbranschen
Digital strategi och CRM
Entreprenörskap och ledarskap i idrottsorganisationer
Sportsturism
Offentlig politik på idrottsområdet
Representation av professionella idrottare
Slutligt masterprojekt
4
5
4
4
4
4
4
5
4
4
4
4
10
totalt 60
1. Strategisk vision inom sportsektorn

Vilka är grunderna för sportbranschen i Spanien, Latinamerika och Europa? Vad är den socioekonomiska kontexten för idrottsbranschen? Hur bestämmer de strategiska linjerna för en idrottsorganisation? Kursen syftar till att fördjupa sportbranschens sammanhang världen över, samt analysera skillnaderna som finns på olika marknader och idrott.

Internationell sportstyrning

Vet de organisationer som styr och reglerar sporten på nationell och internationell nivå samt behörighet och hierarki därav, är en nödvändig del i näringslivet Sports Management.

Europa och Latinamerika mot USA

Vilka är de största skillnaderna mellan verksamhet i idrott i Europa och i USA? Vad kan vi ta som en referens för varje värld?

2. Sportmarknadsföring och sponsring

Ett grundläggande ämne för att förstå alla typer av sportegendomar. Å ena sidan kommer fastighetsmärket att analyseras, en av organisationens mest utestående tillgångar. Varumärket är pelaren som hela sponsorprogrammet bygger på.

Att välja den bästa positioneringsstrategin kommer att vara nyckeln för organisationen. Därefter kommer ämnet att diskutera de aktuella sponsringsstrategierna sett från olika vinklar:

Från sponsorn men också från sponsorns perspektiv. Det kommer att kontextualiseras i en digital miljö och koncept som bakhållsmarknadsföring kommer att analyseras. Ämnet kommer att kompletteras med nyckelbegrepp som försäljning, mätning, licenser och merchandising.

3. Ekonomisk, finansiell och finansiell förvaltning

Detta ämne kommer att introducera studenten till den ekonomiska strukturen och kriterierna för kontroll och förvaltning av idrottsfastigheter

Att förstå den finansiella strukturen av idrottsorganisationerna och redovisningsprinciperna för de som regleras är också nödvändigt att komplettera den strategiska vision som ser för programmet.

4. Lag på idrottsområdet

Detta ämne kommer att introducera studenten i det juridiska och reglerande sammanhanget för idrottsenheter.

Som varje ekonomisk sektor, är verksamheten idrottens styrs av olika rättsliga ramar i varje land, och även av sina egna regler övernationella organ som tilldelas ansvaret för skiljeförfarande. Och om etik i all mänsklig aktivitet är viktigt i sportbranschen ännu mer eftersom det har blivit en social referens som fångar uppmärksamheten hos en stor del av samhället.

5. Organisering och ledning av sportevenemang

Från att organisera ett stort internationellt evenemang till att hantera ett evenemang för en liten grupp: Marknaden för sportevenemang blomstrar och detta ämne kommer att göra det möjligt för oss att få en tillnärmning till alla aspekter som krävs för att organisera och marknadsföra ett sportevenemang. Från värdstäderna till försäljning av biljetter eller registreringar genom drifts-, säkerhets- och kommunikationsfrågor.

Ämnet kommer att innehålla fallstudier av framgång från båda stora evenemang med hundratusentals biljetter sålda till erfarenhetsevenemang för några amatörsidrottare.

6. Faciliteter och affärsledning på idrottsplatsen

Detta ämne introducerar studenten att känna till affärspolitiken för att generera affärer på idrottsplatser. Från ett gym, en tennisklubb till en stadion eller arenor.

faciliteter

Hur sätter vi priser i ett gym? Vilken rabatt- eller betalningspolicy tillämpar vi? Parallell försäljning? Vi vet hur man skapar de bästa strategierna för att maximera installationsprestanda.

Biljettförsäljning på arenor och arenor

dynamisk prissättning, förskott försäljningsstrategier, hantering av tomma platser abonnenter ökade genomsnittliga utgifterna per transaktion, är bara några av de utmaningar som traditionella verksamhet säljer biljetter ansikten. I denna del av kursen kommer studenterna lära av de framgångshistorier som genomför de mest avancerade arenor och arenor.

Gästfrihet och VIP-tjänster

Intäkter från gästfrihet tjänster (Mat

Museum och besök på anläggningarna

Sport är känslor, och anhängare av lag och idrottare vill uppleva även före och efter matcher. Idrottsarena blir en källa till företag också under de dagar inget parti. Vad är nyckeln att kapitalisera på erfarenheterna av fans till anläggningen?

7. Innovation och omvandling inom sportbranschen

Vi befinner oss i ett ögonblick av snabbare förändringar som påverkar alla sektorer i ekonomin och uppenbarligen även sportindustrin. Att förstå transformationsprocessen kommer att vara nyckeln för framtida ledare och för dem som vill specialisera sig inom områden som snart kommer att vara hjärtat i branschen. Ämnet kommer att granska de viktigaste transformativa rörelserna i branschen: Smarta arenor, block-chain-teknik, big data och personliga upplevelser för fans, OTT, augmented reality, virtual reality och nya affärsmodeller ...

Ämnet kommer att granska framgångshistorier som illustrerar detta ögonblick av förändring som tillämpas både på sportevenemang, på arenor och till och med för enskilda idrottare.

8. Digital strategi och CRM

Ett grundläggande ämne med fokus på sportbranschen där den digitala strategin för idrottsenheter täcks, digital marknadsföring som ett tvärgående verktyg för aktivering och tillväxt av försäljning och de möjligheter som digitala kanaler öppnar för att skapa egna produkter genom enheterna

Digital strategi

Idrottsorganisationer har blivit en del underhållning och kommunikationsföretag. Och från den rollen, hantering av digitala publik mycket större än media. Vad är nyckeln till att hantera digital affärs- och vilken strategi att vidta för att maximera varumärkets värde och inkomst?

digital marknadsföring

Sök, beslutsfattande och inköp av nästan alla produkter och passerar genom Internettjänster och idrottssektorn är inget undantag. Det är därför nödvändigt att förstå de digitala marknadsföring verktyg ger oss.

CRM

Vilka aspekter bör beaktas i skapandet och drift av CRM? Hur kan vi försöka skilja kunder och fans? Hur man tjäna pengar fans som inte är kunder?

9. Entreprenörskap och ledarskap i idrottsorganisationer

Sportbranschen är förmodligen en av de mest globaliserade sektorerna ur arbetsmarknadssynpunkt. Denna globalisering medför därför behovet av professionella med arbetsförmåga i multikulturella och multidisciplinära team.

Kursen syftar till att identifiera politik och strategisk ledning som krävs för ansvarsfulla befattningar inom sportbranschen färdigheter och vägleda eleverna i olika professionella möjligheter och skapa entreprenörsprojekt inom sportbranschen. Studenter gräva också i begreppen entreprenörskap, dess faser, metoder och modeller för projektfinansiering.

10. Sportsturism

En blomstrande verklighet som alltmer ger mer volym till sportindustrin och genererar fler jobb. Att förstå hur ett territorium kan generera en större inkomstvolym tack vare turism är en av de grundläggande delarna av detta ämne. Antingen genom sina geografiska förhållanden, genom anläggning av anläggningar eller genom att arrangera evenemang, miljoner människor bestämmer destinationer under året. Därför måste vi förstå allmän policy i relation till sportsturism, den roll som researrangörer och privata promotorer spelar som utgör denna blomstrande marknad för sportsturism.

11. Offentlig politik på idrottsområdet

Vilka är de offentliga politiken som främjar social idrott på ett inkluderande och lika sätt? Vad bör den offentliga förvaltningen göra för att främja gräsrotsport med ett folkhälsomål? Vilken kapacitet har offentlig politik för att öka idrotten med målet att skapa idrottare i världsklass?

Detta ämne granskar de offentliga myndigheternas roll och ansvar för att främja idrott från deras sociala och konkurrenskraftiga aspekter.

12. Representation av professionella idrottare

Detta ämne kommer att ge studenterna de nödvändiga idéerna för att vägleda en professionell idrottares yrkeskarriär. Dagordningen kommer att behandla aspekter som är så olika men nödvändiga som idrottarens personliga varumärke, kommunikation och sociala nätverk, säljsponsor- och kommersiella avtal, juridiska och ekonomiska aspekter ... Förstå tillgängligheten av personliga rättigheter och hur idrottsman samarbetar kommersiellt i lagsporter eller med intressenter -hållare runt omkring dig är en viktig grund i detta ämne. I en tid där personlig varumärke och differentiering är så nödvändig, kommer vi att se fallstudier där vissa idrottsmän i mainstream-specialiteter eller minoritetsidrott har uppnått kommersiell framgång och lockat miljoner fans och en anmärkningsvärd grupp sponsringsmärken.

13. Slutligt masterprojekt

Online Master Final-projektet omfattar allt lärande som studenten har förvärvat under hela online-masteren i sina olika ämnen. För att förverkliga det arbetar du i en grupp, eftersom målet är så långt det är möjligt att arbetet motsvarar yrkets verklighet.

TFM kommer att bestå av att genomföra en affärsplan i en idrottsenhet, sponsra varumärke, installation eller idrottare med en orientering av mål och behov, och där det kommer att eftersträvas att studenten visar att han kan tillämpa all kunskap och färdigheter som utvecklats i de olika är viktigt för att kunna anta att projektet är klart från början till slut

ytterligare aktiviteter

  • Masterclasses på emblematiska platser:
    • Camp Nou
    • Circuit de Catalunya
  • mentor
  • SMS, förkunskaper om studentens profil och mål av den akademiska avdelningen, tilldelar varje student en mentor. Mentorn hjälper dig att fatta viktiga beslut beträffande uppföljningen av kursen samt orientering av din yrkeskarriär, allt genomfört genom tre individuella mentorsessioner.

karriär~~POS=TRUNC möjligheter~~POS=HEADCOMP

Avdelningar, kommersiella eller digital marknadsföring:

  • Professionella fotbollsklubbar, klubbar i andra sporter, nationella eller internationella idrottsorganisationer
  • Sport marknadsföringsbyråer
  • Sponsormärken
  • Arrangör för evenemang
  • Idrottsanläggningschefer
  • Chefer för sportturism

lärare

Michael Tapiro
Grundare Sports Management School

Michael började sin karriär som en spelare i rugby på Stade Français. Flera år senare valde han att göra och skapade Rugby Club Paris Neuilly. Flera år senare grundade hon byrån Au delà du sport, som specialiserat sig på förhållandet mellan idrott och företagsledning. Samtidigt Michael lärde marknadsföring för mer än 15 år fram till år 2010, bestämde sig för att starta sitt eget skolan skapar Sports Management School (SMS), en handelshögskola som specialiserat sig på Sports Management, som nu är grundare och lärare .

Francesc Cruces
Akademisk chef för Master in Sports Management

Francesc Cruces är civilingenjör i kommunikationsvetenskap och magisterexamen i digital kommunikation och ny teknik.

I mer än tio år arbetade han i den internationella marknadsföringsbyrån Octagon och utvecklade strategier för kommunikations- och innehållsdistribution vid sportevenemang och arbetade för sponsormärken som Coca-Cola, Vodafone, Movistar, Ballantine's bland många andra. Han hanterade också tv-rättigheter för ett stort antal evenemang på en förändrad audiovisuell marknad.

I fem år arbetade han för FC Barcelona i en affärsutvecklingsavdelning som gjorde det möjligt för klubben att få nya ekonomiska resurser under en period där globaliseringen av de stora fotbollsklubbarna materialiserades. Under denna period blev FC Barcelona den andra klubben med den högsta inkomstbudgeten på internationell nivå.

Francesc är för närvarande vice president för marknadsföring på Octagon-kontoret för den spanska marknaden. Dess uppgift är att samordna byrågruppen som skapar, implementerar och mäter sponsringsstrategier för varumärken och för fastigheter inom området sport och musik och underhållning nationellt och internationellt.

Byrån förvaltar för närvarande konton som Movistar, Budweiser, Endesa, Rakuten eller Firestone, bland andra.

Ajram bälte
Professor Sports Management School

Professionell i världen av marknadsföring och sponsring, speciellt sport, med mer än 12 års erfarenhet av olika multinationella företag som Banco Sabadell, Zurich Seguros eller Futbol Club Barcelona. Grundare av CA Sports Marketing, ett företag som ägnar sig åt aktivering och förmedling av sponsringsavtal. Han utvecklar för närvarande också konsultområdet för Johan Cruyff Institute. Han är sponsor och idrottsmarknadsföringsprofessor i de viktigaste mästarna och efterexamenerna i Spanien

Vanessa Basra
Sports Management School lärare

Passionerad om idrottsvärlden, som började hennes idrottskarriär som tennisspelare och professionell tränare.

Hon har en examen i Business Administration and Management (UVIC), Master in Marketing and Digital Business (ESADE).

Han har riktat sin professionella karriär till världen av marknadsföring och sport. Han arbetade i mer än 11 år på FC Barcelona och utvecklade olika positioner inom marknadsföring, kommunikation och kommersiella, inklusive marknadschef och chef för sportmarknadsföring. Han är för närvarande chef för varumärket för Sevilla FC

Vanessa har lång erfarenhet av marknadsföring, branding, digital och kommunikation.

Xavier Vilaseca
Professor i Sports Management School

IP-specialist advokat

Núria Soler
Sports Management School lärare

Grundare och chef för konsultföretaget dedikerat till tillväxt och utveckling av potentialer hos människor och lag: Alter Ego Sports

Mentor i ledarskap och sociala färdigheter, specialiserad på High Performance.

Tränare och tränare för människor och lag inom affärs- och idrottsområdet.

Utövare i NLP (Neurolinguistic Programming). Affärskvinna och chef med mer än 18 års erfarenhet, styrelseledamot i Barcelona Marketing Club sedan 2010 och medlem av ”Catalan Sports Advisory Board” i Generalitat de Catalunya som generalsekreterare sedan 2011.

Xavier Purcallà
Professor Sports Management School

Kandidat i kommunikationsvetenskap (2007) och reklam och PR (2008). Direktör och kommunikationskonsult för större varumärken, med lång erfarenhet av idrottsvärlden.

Han började sin yrkeskarriär som sportsjournalist i medier som La Razón, Radio Marca, Rac1 och Cadena SER. 2009 blev han chef för kommunikation i Octagon Spain, sportmarknadsförings- och kommunikationsbyrå. Där har han fram till idag styrt kommunikationen av enastående sportevenemang av internationellt omfång (Valencia Open 500 ATP World Tour, WTA Andalucía Tennis Experience, Quebrantahuesos Cycling Tour, Andalucía Bike Race och Marathon de Málaga). Han har också utvecklat och koordinerat innehållsplanerna och kommunikationsstrategin, relaterad till sport och underhållning, för bland annat Endesa, Telefónica, Rakuten, Adeslas, Polar, Compeed eller Firestone. Han fungerar för närvarande som kommunikationsdirektör och koordinerar teamet för innehåll och audiovisuell produktion i Octagon i Spanien. Den har en 100% digital vision och anpassad till ny teknik.

Sergi Vieta
Sports Management School lärare

Med en examen i Business Administration and Management från ESADE har Sergi utvecklat större delen av sin yrkeskarriär inom fotbollsindustrin och arbetat för byråer, producenter, klubbar och föreningar och förvärvat en global vision av denna verksamhet.

Han började sin relation med sport genom att erbjuda ekonomisk rådgivning till klubbar och andra företag i fritidsbranschen från KPMG European European Unit i Storbritannien. När han återvände till Barcelona åtar han sig flera projekt och börjar samarbeta med Mediaiasports Mediaias Media Marketing byrå, som han senare integrerar för att leda fotbollsavdelningen, ge råd till klubbar, tävlingar och varumärken som är associerade med fotbollsvärlden. På några år ansluter sig Sergi till Mediapro Group Soccer Committee och leder verksamheten för LFP World Challenge, ett strategiskt internationellt utvecklingsprojekt från LaLiga. År 2016 antog han generaldirektoratet för Granada CF på begäran av den nya fastigheten, den kinesiska gruppen DDMC, som piloterade övergången och lägger grunden för en professionell, digital och hållbar klubbledning. Sedan början av året är Sergi VD för idrottsbyrån Onside Sports Iberia, ett dotterbolag till Lagàrdere Sports Group

Raul Cypress
Professor i Sports Management School

Raúl Ciprés är en industriell teknisk ingenjör från Polytechnic University of Catalonia. Master i Sports Management and Marketing från La Salle-JCI. Grundande partner och verkställande direktör för Creativialab, BTL Marketing Agency dedikerad till Sport och Social Pro marknadsföring. Partner och CMO för Startup iWOPI. Partner till Startup ENKEL TRAVEL-vinnare av Airbnb Travel Tech Award. Tidigare styrelseledamot - Marknadsområde - Allianser och utvidgning av Joventut Badalona Club (Club Liga ACB). Han var General Marketing Director för Soccer Club -RCD Espanyol. Utveckla projektet för den nya RCD Stadium.

Han var marknadschef för Real Club de Polo de Barcelona. Han var marknadschef för Joventut Badalona Club-klubben i Endesa Basketball League. Han undervisar och har undervisat vid Master in Marketing Management vid EAE Business School, Master in Sports Marketing vid UAB- Johan Cruyff Institute, Tecnocampus Mataró UPF, Postgraduate Sports Journalism på Blanquerna - Ramon Llull University och ESADE.

Hans expertområden är varumärke, sponsring, sportmarknadsföring, strategiska planer, marknadsplaner, kreativ konceptisering, branding, ny teknik-BTL-aktiveringsplaner.

Jordi Cañellas
Professor i Sports Management School

Jordi har lång erfarenhet inom sportbranschen. I sin mer än 25 års erfarenhet har han arbetat i olika positioner inom branschen. Han började arbeta för Adidas och var sedan kommersiell och marknadschef för den internationella byrån Octagon i Spanien. Därefter var han kommersiell och marknadschef för Circuit de Barcelona-Catalunya och blev senare marknadschef för tidningen Sport och chef för marknadsföring och sponsring av ACB Basketball League. Han är för närvarande konsult och arbetar från sin egen byrå JCSportsBarcelona för olika märken och fastigheter.

Pablo Garcia Manitz
Professor i Sports Management School

Grundare och VD för bewolfish, en byrå som ägnar sig åt att främja professionella idrottares karriär genom optimering av deras prestationer, skapandet av deras personliga varumärke och intäktsgenerering av sin karriär. Bewolfish har framstående idrottare från olika discipliner, inklusive Moto GP-ryttaren Maverick Viñales, Freestyle Kayak World Champion Quim Fontané eller den internationella Freeride Snowboarder Núria Castan. Tidigare var han kommersiell direktör för företaget Onebox TDS och arbetade vid BCN Swimming World 2013. Han är också forskare med publikationer på internationella konferenser och professor i handelshögskolor som Real Madrid University School of European University.

Senast uppdaterad Oktober 2019

Om skolan

Sports Management School es una escuela internacional especializada en Gestión del Deporte, ubicada en París, Lausanne y Barcelona, centrada exclusivamente en la gestión deportiva. Esto nos confiere u ... Läs mer

Sports Management School es una escuela internacional especializada en Gestión del Deporte, ubicada en París, Lausanne y Barcelona, centrada exclusivamente en la gestión deportiva. Esto nos confiere una vasta experiencia en todos los ámbitos vinculados con este mundo y, en particular, el comercio y la distribución, el marketing, la comunicación, la organización de eventos deportivos, etc. Nuestro objetivo es formar a jóvenes profesionales y directivos del deporte. Desde nuestra creación en 2010, Sports Management School cuenta ya con 300 alumnos de Grado y Posgrado y con más de 100 titulados, con un índice de integración del 90% en empresas del sector tras la obtención del diploma. Läs mindre