Event management & marknadskommunikation
eLearning Academy for Communication GmbH
Nyckelinformation
Campus läge
Online
språk
Tysk
Studieformat
Distansutbildning
Varaktighet
2 terminer
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
EUR 8 900 / per course
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Världen av konst, kultur och affärsevenemang är mångsidig, färgstark och elektrifierande. Oavsett om personlig närvaro, digitalt deltagande eller hybrida evenemangsformat är evenemang alltid något speciellt. Vill du arbeta i denna fantastiska miljö och lära känna enastående, kreativa människor? Du vet att du kan väcka mycket uppmärksamhet med spektakulära evenemang? Och du uppnår att dina evenemang kommuniceras i alla kanaler? Då får du ämnesspecifika kunskaper och färdigheter i masterkursen i marknadskommunikation med inriktning ”Event Management & Marketing Communication”. Vi ger dig alla nödvändiga verktyg på din väg till framgång. Bli en eftertraktad expert.
Konst, kultur och affärsevenemang bygger på speciellt innehåll och budskap, bestäms av komplexa interaktioner och presenteras i ett speciellt presentationssammanhang. För att uppnå störst genomslag krävs integrerad och tvärmedial marknadskommunikation för att förmedla utställningar, festivalkonserter eller kongressevenemang till en bred publik å ena sidan och till differentierad publik och kunder å andra sidan.
Är du redan verksam inom kultur- eller eventbranschen och arbetar i en chefsposition eller inom projektledning? Vill du utöka ditt nuvarande verksamhetsområde eller öka dina chanser till avancemang? Vill du professionalisera din kompetens på akademisk nivå? Vill du förbli oberoende av tid och plats och själv bestämma hur mycket tid du lägger ner när och var för din vidareutbildning? Och du föredrar individuellt stöd? Då är denna distanskurs för dig!
Denna masterkurs är en unik utbildningsmöjlighet inom detta område. Designad som en onlinekurs garanterar den 100 procent eLearning. Detta ger fördelen att du kan komma åt allt kursinnehåll när som helst från din dator, surfplatta eller smartphone och inte är bunden till fasta start- och inlämningsdatum.
Antagningar
Läroplan
Masterkursen i marknadskommunikation med inriktning mot "Event Management & Marketing Communication" erbjuder en välgrundad kunskapsöverföring på grund av dess breda utbud av ämnen. Detta kursutbud täcker det mångsidiga utbudet av verksamheter inom affärspraktik. Det är tvärvetenskapligt, samtidigt utformat för att vara sammanflätat, och rör sig särskilt inom området kommunikation, ekonomi och kulturvetenskap. Baserat på ett brett evenemangsbegrepp, som inte bara tar upp kongresser, konferenser och företagsevenemang, utan även konst- och kulturevenemang, ger masterkursen en solid grund, som bygger på kompakta teoretiska enheter samt information som är relevant för praktiken. Dessutom diskuteras aktuella trender och utvecklingar. Många exempel och tvärmediala kunskapsöverföring i form av checklistor, filmer, ljudprover, intervjuer och mycket mer fördjupar undervisnings- och lärandeinnehållet. Ta en titt bakom kulisserna på framgångsrika kultur- och eventföretag med experter.
programstruktur
Masterkursen består av tre nivåer där totalt 15 moduler ska genomföras. Modulerna omfattar 2 eller 4 ECTS. Masteruppsatsen (14 ECTS) avslutar kursen.
Du slutför modulerna genom att förbereda ett modulpapper. Ett undantag är den juridiska modulen, som avslutas med ett onlineprov. De fjorton utkasten omfattar cirka femton sidor. Redigera allt innehåll när och var du vill. I masteruppsatsmodulen har du tre onlineseminariedatum. Återigen kan du välja datum och delta var du vill. Det enda kravet är tillgång till internet.
Totalt skiljer du fjorton utkast, ett prov, en masteruppsats och en masterexamen från din examen.
Första nivån av lärande
På nivå 1 ska delkursen Vetenskapligt arbete och empirisk samhällsforskning vara genomförd. En modul där litteraturstödt och evidensbaserat arbete introduceras och därmed läggs en bra grund för att arbeta med följande moduluppgifter. På denna nivå ingår även två basmoduler med generellt innehåll från kommunikation och marknadsföring, som ger den fortsatta vetenskapliga grunden för utbildningen.
Andra nivån av lärande
På nivå 2 behandlar du grunderna och det allmänna innehållet samt många detaljerade frågor om konst, kultur och affärsevenemang. Syftet är att möjliggöra ett brett inträde i detta tvärvetenskapliga ämneslandskap. Den teoretiska kunskapen backas upp och reflekteras över med många praktiska exempel. Denna nivå kondenseras sedan till uttalanden om dramaturgi och evenemangsriktning samt evenemangsteknik. Detta komplex av ämnen kompletteras med säkerhets- och säkerhetshanteringsmodulen. Som en fortsättning på kommunikationsmodulen handlar det också om att arbeta med texter, bilder och videor samt teorier och praktiska exempel från områdena pr och mediearbete.
Tredje nivån av lärande
Nivå 3 börjar med modulen Kvalitetsledning och projektledning. Här ritas å ena sidan upp ett helhetsperspektiv, företagsövergripande, å andra sidan presenteras även individuella verktyg för planering och bearbetning av projekt. Utifrån grunderna från nivå 1 lärs teorier, modeller och praktiska exempel ut i de två modulerna bild- och säljinriktad marknadskommunikation. En blick in i framtiden erbjuder information om ämnen som publikutveckling och turistkommunikationskoncept. Juridiska aspekter för kultur- och eventbranschen kompletterar kunskapsämnena.
Seminariet för masteruppsatsen är tilldelat nivå 3, eftersom du vanligtvis redan bör ha genomfört några moduler för att välja ett lämpligt ämne. I princip är det dock upp till dig när du ska starta seminariet. Du startar seminariet när du har en exposé att presentera genom att anmäla dig till ett onlineseminarium. Trogen vårt motto: Studera när och var du vill!
undersökningsformer
Du genomför 14 av de 15 modulerna i detta deltidsmasterprogram med modularbete. Det är verk på cirka 15 sidor med specialuppgifter som kombinerar teori med praktik. Du slutför modulen 'juridik' med ett onlinetest.
Inom varje modul testar du kontinuerligt dina kunskaper med hjälp av integrerade självtester. Du måste klara dessa självtest innan du kan lämna in modularbetet.
Du genomför själva kursen genom att skriva, presentera och försvara din masteruppsats. Du kan göra detta på plats eller, om du vill, online.